11 milliárdra drágult Mészáros cégével a bicskei vasútállomás felújítása

A drágulást a háborúval, és a háborús inflációval indokolták. The post 11 milliárdra drágult Mészáros cégével a bicskei vasútállomás felújítása first appeared on 24.hu.

11 milliárdra drágult Mészáros cégével a bicskei vasútállomás felújítása

Még 2021 májusában írt ki közbeszerzési pályázatot a bicskei állomás felújítására az akkor NIF Zrt. Előzetesen 6,9 milliárd forintra becsülték a költségeket, azonban ennél jóval drágábban, másfélszeres áron, 9,9 milliárd forintért szerződtek le a közbeszerzési pályázat nyertesével, a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt.-vel. A felújítást egyébként EU-s pénzből finanszírozza a kormány.

Mint az Átlátszó most megírta az EU-s közbeszerzési értesítő alapján, az eredeti szerződéshez képest nettó 1,15 milliárd forinttal drágult a munka elvégzése, méghozzá az orosz-ukrán háborúra hivatkozva. Így már 11 milliárd forintnál is nagyobb lesz a felújítás költsége.

Mészáros cége még 2022-ben kérte a költségek felülvizsgálatát, 2,6 milliárd forintos díjnövekményre nyújtva be igényt. Az Építési és Közlekedési Minisztérium az ügyben szakvéleményt kért – ez alapján tehát végül kisebb emelést kaptak, mint amennyit kértek. A felújítás egyébként már 2023 végén elkészült.

A portál emlékeztet arra is, hogy a bicskei vasútállomás jelentős áremelkedésének jogalapja egy 2023 januárjában megjelent kormányrendelet, mely szerint a vállalkozóknak joguk van szerződésmódosítást kezdeményezni, ha „a háborús konfliktus miatt kialakult helyzetre visszavezethetően” a rendeletben meghatározott „rendes üzleti kockázat” mértékénél nagyobb költségnövekményük keletkezett. Az állam pedig a plusz költségek rendes üzleti kockázattal csökkentett összegének maximum felét fizeti ki a kivitelezőknek.

Mint tavaly írtunk róla, a V-Híd Zrt. profitja és osztaléka is teljesen egyedülálló a hazai építőipar történetében.

The post 11 milliárdra drágult Mészáros cégével a bicskei vasútállomás felújítása first appeared on 24.hu.