1,5 milliárdos megbízást kapott a kormány házi műkincsszállítója a Városliget Zrt.-től
Verseny nem volt, de erre a kiírás alapján számítani is lehetett. A cég egyeduralma a műkincsszállítás- és raktározás területén évek óta tart.
Július elején írtuk meg, hogy a Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt. olyan közbeszerzési eljárást írt ki, amelyben nemcsak azt kéri az ajánlattevőktől, hogy költöztessék el a múzeumi műtárgyakat, de azt is, hogy ha már ott vannak, restaurálják a Millenniumi Emlékművet. Úgy tippeltünk, hogy ennek a kiírásnak vajmi kevesen tudnak majd megfelelni, hiszen teljesen eltérő feladatokat vontak össze. Az eredmény a napokban megszületett, és meglepetés senkit sem ért: mindössze egy cég tudott érvényes ajánlatot tenni, amellyel meg is nyerte a tendert.
Vajon hány olyan költöztetéssel foglalkozó cég lehet az országban, amelyeknek saját restaurátoruk is van? – tettük fel a kissé álnaiv kérdést nagyjából két hónappal ezelőtt, amikor egy közbeszerzési szakértő segítségével alaposabban megvizsgáltuk a Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt. egyik legújabb közbeszerzési eljárását. A választ ugyanis nagyjából tudtuk: valószínűleg nem túl sok. Így nem is számítottunk arra, hogy nagy lesz a verseny az 1,5 milliárdos megbízásért, hiába lenne ez a cél. Hát, nem is lett.
A Városliget Zrt. szállítmányozási és restaurálási feladatok ellátására írt ki tendert június végén. A felhívás szövege szerint a nyertes cégnek a következő teendői lesznek:
- műtárgyállomány szállítása és/vagy a szállítással összefüggésbe hozható restaurálási feladatok ellátása;
- könyvtár- és iratállomány szállítása, egyéb, a Liget Budapest projekttel összefüggésben lévő műtárgyak szállítása;
- Millenniumi Emlékműhöz tartozó Gábriel arkangyal szobor restaurálása és visszaszállítása;
- A Millenniumi Emlékműhöz tartozó egyéb szoborcsoportokhoz kapcsolódó restaurálási, szállítási és egyéb feladatok.
Bár a szállítás és a restaurálás két teljesen különálló feladat (is lehetne), a Városliget Zrt. nem bontotta részekre a kiírást, így a csak fuvarozással foglalkozó cégek már nem is indulhattak a tenderen. A kiíró ugyanis kikötötte, hogy mind a műtárgyszállítás szervezési, koordinátori feladatokat, mind a restaurátori feladatokat magának a pályázónak kell teljesítenie. Vagyis nem vonhatnak be alvállalkozókat. Tehát: azok a vállalkozások, amelyek nincs ilyen alkalmazottjuk, esélyük sem volt pályázni. Ezzel pedig jelentősen lecsökkent a potenciális ajánlattevők száma.
A bemutatott jelenséget a Közbeszerzési Hatóság is ismeri, erre vonatkozik a beszerzési igények mesterséges egyesítésének tilalma. A módszer lényege röviden: a kiíró két vagy több olyan feladatot rendel meg egyszerre, amelyeket a piaci szereplők jellemzően nem tudnak önmagukban elvégezni. Ezért az ajánlattevők vagy mamutcégek lesznek, vagy olyan cégek kényszerülnek konzorciumokat alkotva együtt indulni, amelyek egyébként az alaptevékenységükből fakadóan nem állnak kapcsolatban egymással. Ezt a problematikát a közbeszerzési szabályozás úgy kezeli, hogy kötelezővé teszi a kiírók számára annak vizsgálatát, hogy a beszerzésük szétosztható-e olyan részfeladatokra, amelyekre tipikusan egy adott pályázói kör szokott jelentkezni. Ha ez megerősítést nyer, akkor az ajánlatkérőnek muszáj részekre bontania a felhívást. Ebben az esetben erre nem került sor.
A napokban közzétett bírálati összegzés aztán minden előzetes feltevésünket igazolta. Az ekr.gov.hu-ra feltöltött dokumentum szerint mindössze két cég adott be ajánlatot, de ebből az egyik érvénytelen lett, miután a 4V Trans Holding Kft. nem nyújtotta be a kért hiánypótlást. (Mivel a hiányosságok listája elég hosszú, még az a gyanú is felmerülhet, hogy a cég csak egy úgynevezett „támogató ajánlatot” adott, hogy a tender ne számítson egyajánlatos eljárásnak. Ennek vizsgálata azonban a hatóságok feladata.)
Egy cég, ami mindent visz
A nyertes így mindenesetre a kormány házi műkincsszállítója, a Museum Complex Szállítmányozó és Szolgáltató Kft. (MC) lett. A cégről korábban megírtuk, hogy 2010-ben lépett be a műtárgyszállítási és -raktározási piacra – akkor még a Pest Megyei Múzeumok Igazgatósága (vagyis az állam) volt a tulajdonosa. A kft., mindössze fél évvel az alapítása után, már megbízást kapott arra, hogy elszállítsa Isztambulba a Csontváry-képeket.
A cég térhódításáról a hvg.hu azt írta, a vállalkozás „helyzetbe hozását” egykor azért tartották szükségesnek az állami szereplők, mert véleményük szerint a piacon működő cégek – élükön a piacvezető Hungart Kft.-vel – túlzó és drága ajánlatokat adtak. Ráadásul a nagy múzeumok közbeszerzési pályázatain a versenytársak szerint értelmetlenül szigorú feltételek miatt csak a Hungart Logistic tudott indulni.
Az MC megjelenése ugyan tényleg hozott árcsökkenést a piacon, de csak átmenetileg. A későbbiekben már a cég is csak kevéssel a versenytársak árai alatt tett ajánlatokat, és tarolt velük a közbeszerzéseken.
Később az állami múzeumok tenderein szinte verhetetlen lett: többek között ők nyerték el az Iparművészeti Múzeum költöztetését, de a Néprajzi Múzeum kerámiagyűjteményének és a Magyar Nemzeti Galéria műtárgyainak a szállítását is. Az évek során az is többször előfordult, hogy az MC egyedüli ajánlattevőként, árverseny nélkül húzott be állami megbízásokat.
Vagyis visszajutottunk oda, ahonnan az egész történet indult: egyetlen cég nyeri a műtárgyszállítási megbízásokat, érdemi verseny nélkül.
A kft. mérlegadatain meg is látszik a rengeteg közpénzes megbízás: 2018 óta rendre 1 és 1,9 milliárd forint közötti nettó árbevételt ért el.
A jelenleg 48 főt foglalkoztató társaság tulajdonosa és vezetője Polgár Tibor, aki akkor lett ügyvezető, amikor a Pest Megyei Múzeumok Igazgatósága (PMMI) létrehozta a Museum Complex Kft.-t. Ám a cég csak bukdácsolt, amíg a PMMI tulajdonában volt. Amióta viszont Polgár Tibor átvette a kft.-t, a vállalkozás szárnyal.
Katus Eszter
A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Nyitókép: A Museum Complex emberei a Szépművészeti Múzeumnál. Fotó: MC/Facebook