Kazal: friss hírek
Kazal: gazdaság, bulvár, sport, belföldi, és külföldi friss hírek

Ilyen a 2021-es F1-es autó a szélcsatornában – F1világ.hu

0 0

- Hirdetés -

2021-ben jelentősen átalakulnak a Forma-1 szabályai, a regulákról hosszasan egyeztettek a csapatok a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA), valamint a sportág tulajdonosával, a Liberty Mediával.

Végül megállapodás született arról, hogy az új szabályrendszert csak októberben véglegesítik.

- Hirdetés -

Az elmúlt időszakban persze a Forma-1 irányító testülete rendkívül mélyreható kutatásokat és fejlesztéseket végzett, hogy elképzeléseit 2021-re megvalósíthassa. A júliusi Német Nagydíj előtt pedig a Sauber szélcsatornájában már tesztelték is az új versenyautót.

Ezt megelőzően, még januárban egy 2018-as autó 60 százalékos, kicsinyített modelljét tesztelték – márciusban pedig már a 2021-es modell 13 colos kerekekkel szerelt változata is bekerült a szélcsatornába. A teszt adatait aztán megosztották az összes csapattal.

Forrás: F1.com

A mostani fotókon látható oldalszekrények, illetve hátsó szárny várhatóan ilyen marad, ám az első szárny minden bizonnyal átalakul még, hiszen a fejlesztések tovább folytatódnak.

Az F1 hivatalos weboldalán egy videót is közzétettek, ezen a 2021-es modell 50 százalékos, kicsinyített modellje látható 18 colos kerekekkel szerelve.

A 2021-es F1-es autó modellje a szélcsatornában

„A szélcsatornás teszt, amit mi csinálunk, kissé eltér
attól, amit a csapatok csinálnak” – mondta Pat Symonds, a Forma-1 technikai
igazgatója.

„A csapatok kizárólag az autóra ható erőkre koncentrálnak,
ennek számos variációjára, ahogy mozgatják az autót. Minket az érdekel, hogy
ezek az erők hogyan változnak, ahogy mozog az autó – sokkal inkább az érdekel
minket, mi történik a turbulens levegővel az autó mögött.”

„És emiatt – habár a fejlesztéseink nagy részét
CFD-technológiával végezzük, szeretnénk, ha a virtuális szimulációk mellett
fizikai szimulációkat is elvégezzünk.”

Nikolas Tombazis, az FIA együléses versenyautókkal foglalkozó részlegének technikai vezetője arról beszélt, azért döntöttek a Sauber szélcsatornája mellett, mert a svájci létesítmény nagyon kifinomult rendszerekkel rendelkezik.

Forrás: F1.com

A szélcsatornákban egyébként az F1-es csapatok 60 százalékos modelleket használnak, a valós méretű teszteléseket ugyanis jó néhány éve betiltották. Az F1, illetve az FIA viszont 50 százalékos modellel dolgozik.

„Kevesebb helyet foglal a szélcsatornában, ezért az autó
hossza miatt több helyünk van arra, hogy megfigyeljük, mi történik az autó
mögött. Igaz, hogy a csapatok inkább 60 százalékos modellel dolgoznak manapság,
ennek megvannak az előnyei, de a mai modern gyártási technológiákkal rendkívül
pontos 50 százalékos modelleket lehet előállítani” – magyarázta Symonds.

Jogosan merülhet fel a kérdés, miért nem használnak egy másik modellt is a szélcsatornában annak érdekében, hogy szimulálni tudják a turbulens levegő hatásait – Symonds szerint erre „nincs szükség”.

„2008-ban megtettük, amikor 2009-re készítettük az előzési
tanulmányt. Emiatt negyedére csökkentettük a modell méretét, ami túl kicsi
lett. Még egy olyan nagy szélcsatornában is, mint a Sauberé, tényleg csak egy
konfigurációt lehetne tesztelni, melyben az autók nagyon közel vannak
egymáshoz.”

A legfőbb cél 2021-re az, hogy a versenyautók könnyebben tudják követni egymást, ezáltal több előzést lássunk. Az FIA által elvégzett szélcsatornás, illetve CFD-tesztek pedig biztató eredményeket hoztak mostanáig.

„Alapvetően az a helyzet, hogy a CFD-kutatások helyesek
voltak” – magyarázta Nikolas Tombazis. „Nem voltak különösebb meglepetések.
5-10 százalékos zavart okoz a turbulens levegő a jelenlegi 50 százalékhoz képest,
habár ez függ a pontos konfigurációtól.”

Bár az F1 és az FIA kéz a kézben dolgozik a 2021-es szabályokon, nem zárták ki teljesen a csapatokat – épp ellenkezőleg! Megkérték őket, hogy segítsenek az adatgyűjtésben és a fejlesztési folyamatban. Ehhez extra órákat biztosítottak számukra jelenlegi projektjeik mellett.

„A csapatok, akiknek voltak forrásaik erre, számos projekten
dolgoztak nekünk, és mindenről informáltuk őket. Néhány havonta összeülünk,
elküldjük nekik a geometriákat, ők pedig lefuttatják azt a saját
CFD-rendszereikben, a visszajelzéseket pedig elküldik nekünk” – magyarázta Symonds.

Forrás: Klikk

Hozzászólások
Loading...

Ez a weboldal cookie-kat használ a tapasztalatok javítása érdekében.e'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Elfogadom További információk