A MÁV-vezér néhány nappal a vonalbezárások után a vasút most kezdődő második hőskoráról beszélt

A bezárt vonalakon „csupán járművet cserélünk”, nem szedik fel a síneket, az nagyon sokba kerülne – nyugtatta meg a vasút kedvelőit Pafféri Zoltán.

A MÁV-vezér néhány nappal a vonalbezárások után a vasút most kezdődő második hőskoráról beszélt

„Magyarország nem akar kimaradni, nem maradhat ki és nem is fog kimaradni a vasút most kezdődő második hőskorából” – mondta a MÁV-vezér a kormánylapnak adott interjúban. Pafféri Zoltán néhány nappal azután nyugtatta meg a vasút jövőjéért esetleg aggódókat, hogy a MÁV és a Lázár János vezette közlekedési minisztérium kéz a kézben bezárt tíz szárnyvonalat (kettőre, ide és ide mi is elmentünk az utolsó napokon), köztük több olyat, amit a 2010-es kormányváltás után a Fidesz nyitott újra, miután 2009-ben a népnyúzó, vidéksorvasztó tudjukkik bezárták azokat.

A nagyívű fejlesztések és beszerzések közül hármat említett, ami azért is pikáns, mert momentán egyik sem száguld egy TGV tempójával, amint azt ő is elismeri: „Gondolok itt a KISS és FLIRT motorvonatflottánk felépítésére vagy annak folytatásaként arra a 115 mozdonyt érintő beszerzésünkre, amely kormányzati döntés esetén azonnal »élesedhet«. Említhetem a Budapest–Belgrád vasútfejlesztést vagy épp a déli körvasút tervét is, amely szintén nem az állam vagy a MÁV–Volán-csoport szándéka híján torpant meg.”

Még néhány vasútvezéri mondat a beszélgetésből:

  • „a mai forráshiányos helyzet kényszerszünetet okoz a gördülőállományunk és a pályahálózatunk fejlesztésében, de irányváltásról nincsen szó. Van stratégia, van akarat, és ha lesz forrás, lesz folytatás is a magyar vasút felzárkóztatásában”;
  • „járműből és személyzetből is kevesebb áll rendelkezésre, mint amennyire a közszolgáltatások biztosításához szükség lenne. Csalóka ezzel kapcsolatban azt hangoztatni, hogy a MÁV-Startnak tavaly is ugyanennyi járműve volt, mégis el tudta látni az összes mellékvonalat, mert ez nem teljesen igaz”, mert már tavaly is nagyon sokszor kellett pótlóbuszt igénybe venniük;
  • „a minket sújtó iparági infláció eléri a 150–400 százalékot, ami megeszi a járműbeszerzési büdzsénket és megnehezíti a meglévő járműpark karbantartását is”;
  • „beruházás nem vész el, csak másképp hasznosul”, és példaként említette a Balassagyarmat és Ipolytarnóc közötti vonalat, ahol egy júniusi árvíz után július 31-én lettek kész a felújítással, hogy másnap leálljon ott a személyszállítás (riportunkat itt olvashatja erről az első-utolsó napról), de ahol a teherszállítás újraindult;
  • „nem mellékvonal-bezárásról beszélünk. Csupán járművet cserélünk az adott vonalakon, nem síneket szedünk fel. Bár kétségtelen, hogy ez utóbbi, az úgynevezett rekultiváció igen költséges is lenne”.