Az Ezüsthajó Kft. egykori tulajdonosának cége nyert el egy félmilliárdos megbízást Balásyék elől

Várnai Tamás cége, a Har Meron Hungary Kft. a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának tenderén lett befutó a New Land Media előtt.

Az Ezüsthajó Kft. egykori tulajdonosának cége nyert el egy félmilliárdos megbízást Balásyék elől

Az OLAF által is vizsgált csatornaberuházási kampányok kapcsán lett ismert a Har Meron Hungary Kft., amely most egy nettó 542 millió forint keretösszegű megbízást nyert el a Hegyközségek Nemzeti Tanácsától. A cég, amely olcsóbb tudott lenni, mint az állami kommunikációs tenderek favoritja, a New Land Media Kft., azé a Várnai Tamásé, aki egykor az Orbán-imázsfilmeket készítő Ezüsthajó Produkció Kft. ügyvezetője, majd egy ideig tulajdonosa is volt. 

Komplex kommunikációs ügynökségi és rendezvényszervezési feladatok ellátására írt ki közbeszerzési eljárást a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa. A szervezet olyan magyarországi borpromóciós kampányt szeretne, amelyben „a magyar bor és borvidékek a fiatalok önkifejezésének eszközeivé válnak”. Ehhez kerestek tervezőt és lebonyolítót egy nyílt eljárás keretében. Az eredményt most publikálták az uniós értesítőben: egy Fidesz-közeli cég, a Várnai Tamás féle Har Meron Hungary Kft. lett befutó, miután sikerült olcsóbb ajánlatot adnia a szintén NER-es New Land Media Kft.-nél.

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa „integrált, többcsatornás marketingkampányt kíván megvalósítani, amelynek célja egy azonos üzenet egyidejű közvetítése többféle csatornán és platformon” – olvasható a felhívásban. A kommunikációs célok közé tartozik többek között az oktatás, a kulturált borfogyasztás népszerűsítése, de az is, hogy „a magyar bor váljon a fiatalok identitásképző elemévé”.

A nyertes cég feladata lesz mindezt kreatív megoldásokkal, aktív közösségi média és online jelenléttel megvalósítani, illetve „erős közterületi kommunikációval” megtámogatni a kampányt „a minél szélesebb elérés érdekében”. Ehhez a kiíró szerint mindenképp szükség lesz egy fiatalos, magyar nyelvű weboldalra, de kelleni fognak pólók, gumicsizmák és egyéb reklámajándékok, továbbá kiadványok, különböző cikkek print női magazinokba és borszakmai lapokba, sőt, influenszerek is („2 fenntartható szemléletű influenszer; 2 kulturális influenszer; 4 kísérletező típusú influenszer; 2 árérzékenységet kommunikáló influenszer”).

A rendelkezésére álló keretösszeg nettó 542,6 millió forint.

A kommunikációs kampány a szerződés hatálybalépésétől 2025. augusztus 31-ig tart, de egy alkalommal (december 31-ig) meghosszabbítható, amennyiben a keretösszeg nem merül ki az eredeti szerződéses időtartam alatt.

A felhívásra 7 ajánlat érkezett, de négy céget (Neo Interactive Marketing Kft., Nagoo Marketing Solutions Kft., Akció Reklámügynökség Kft., Agrobrand Kft.) különböző okok miatt kizártak. A versenyben maradó további három társaság, a NEST Communications Kft., a New Land Media Kft. és a Har Meron Hungary Kft. közül pedig utóbbi adta a legolcsóbb ajánlatot, így ők nyerték el a megbízást.

Ezüsthajó, csatornaberuházások

Mivel az utóbbi évek állami kommunikációs és rendezvényszervezési tendereinek nagy (és szinte kizárólagos) nyertese a NER-es vállalkozó, Balásy Gyula érdekeltségébe tartozó New Land Media és a Lounge Design Kft., elsőre meglepő, hogy ezúttal nem ők lettek a befutók. Ha azonban jobban megnézzük a nyertes cég hátterét, hamar kiderül, hogy a pénz ezúttal is „házon belül” marad.

A Har Meron Hungary Befektetési és Tanácsadó Kft. ugyanis nem először szerepel a hírekben azzal, hogy közpénzes megbízásokat kap a Fidesz-kormány működése alatt. 2017-ben például a milliárdokkal megtámogatott, fiatalok megszólításáért felelő Új Nemzedék Központnak dolgozhattak több másik baráti céggel együtt. A Direkt36 pedig 2020-ban írta meg, hogy a csatornafejlesztési beruházások kapcsán is jól kerestek – gyanús körülmények között.

A lap akkori cikke szerint az OLAF húsz olyan pályázatot kifogásolt, amelyeken csatornafejlesztési beruházások reklámozására lehetett pénzt szerezni. Az Európai Unió Csalás Elleni Hivatala szerint ugyanis a verseny korlátozott volt. A 2018-19-ben lebonyolított (meghívásos) kommunikációs tenderek többségét a KEIOK Kft. és a Har Meron Hungary Kft. nyerte el.

A két cég résztulajdonosa pedig a Fidesz-közeli gazdasági körhöz tartozó Várnai Tamás.

Várnai volt az ügyvezetője, majd tulajdonosa az első Orbán-kormány idején több száz milliós állami megrendeléseket elnyerő Ezüsthajó Produkció Kft.-nek.

Az Ezüsthajó és az egykori Országimázs Központ közötti szerződéseket a rendőrség is vizsgálta, azonban az ügyészség végül bűncselekmény hiányában megszüntette a nyomozást. Később maga a cég is megszűnt.

A Direkt36-nak Várnait az egyik ismerőse úgy írta le, mint „aki kapcsolatban van a kormányközeli üzleti kör meghatározó figuráival, köztük Habony Árpád miniszterelnöki főtanácsadóval, Mészáros Lőrinc felcsúti polgármesterrel és Andy Vajnával”. Várnai talán ennek is köszönhette, hogy a kormánnyal szimpatizáló TV2 igazgatósági tagja is volt egy ideig.

A Har Meron Hungary Kft. tavaly a Nemzeti Kommunikációs Hivatal által szemléletformáló kampányra kiírt, közel 350 millió forintos közbeszerzésén is jól szerepelt: a People Group Kommunikációs Kft.-vel és az Art Média Reklámügynökség Kft.-vel osztozott a megbízási díjon.

A cég éves forgalma az elmúlt öt évben 26 és 190 millió forint között mozgott. Ennél jóval virágzóbb Várnai másik említett érdekeltsége, a KEIOK Közép-Európai Innovációs és Oktatási Központ Kft, amelynek 1,1 milliárd volt az éves árbevétele tavaly. A KEIOK a most elnyert tenderben is érdekelt: a Social Guru Magyarország Kft. mellett ők lesznek a Har Meron Hungary alvállalkozói.

Arra egyébként, hogy két NER-cég közül Balásy vállalkozása kerül ki vesztesen, volt már korábban is példa. Nemrég például a Belügyminisztérium volt rendészeti államtitkárának cégétől szenvedett vereséget Jászai Gellért 4iG-jével együtt.

Katus Eszter

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. A címlapkép illusztráció (fotó: pixabay.com/Átlátszó montázs)

Source