Bepereljük a Szuverenitásvédelmi Hivatalt

Az Átlátszó visszautasítja, alaptalannak és jelentős részükben kifejezetten hazugnak tartja a Szuverenitásvédelmi Hivatal "Az Átlátszó tevékenységének hatása a magyar szuverenitásra" című "vizsgálati jelentésében" megfogalmazott megállapításokat.

Bepereljük a Szuverenitásvédelmi Hivatalt

Az Átlátszó visszautasítja, alaptalannak és jelentős részükben kifejezetten hazugnak tartja a Szuverenitásvédelmi Hivatal „Az Átlátszó tevékenységének hatása a magyar szuverenitásra” című „vizsgálati jelentésében” megfogalmazott megállapításokat. Személyiségi jogi pert indítunk ellenük.

Fenntartjuk mindenekelőtt, hogy a hivatalnak a rá vonatkozó, egyébként alkotmánysértően tágan megfogalmazott törvény alapján sincs még hatásköre sem az Átlátszó tevékenységének vizsgálatára, amit jól mutat, hogy a hivatal nem konkrét jogszabályi rendelkezésekre, hanem a törvényben kapott hatásköreinek összességére hivatkozva próbálta megalapozni a vizsgálatát.

A törvény csak más állam vagy külföldi szerv, illetve személy „érdekében” végzett végzett tevékenységeket, illetve külföldről származó támogatásból finanszírozott pártpolitikai tevékenységet enged a hivatal által vizsgálni. A hivatal viszont úgy mossa össze a rá vonatkozó törvényi rendelkezéseket, hogy a politikai pártoktól függetlenül működő, pártpolitikai tevékenységet nem folytató, saját projektjeinek olvasói támogatói és pályázati finanszírozásából működő Átlátszót önmagában azért vonta vizsgálat alá, mert forrásainak egy része külföldi intézményi támogatóktól származik.

Mindez érdemben arra vezet, hogy egy, az Alaptörvény által deklaráltan jogállamban jogszerűen végzett újságírói tevékenység ellen lép fel közhatalmi eszközökkel egy alkotmányellenesen létező és működő állami szerv.

A hivatal nem küldte meg az Átlátszónak véleményezére a jelentése tervezetét, amit a jelentés az adatkérésükre adott, hatáskörüket vitató válaszunkkal indokol. Ez is tisztán mutatja, hogy a vizsgálat jogi keretek nélkül zajlott, hiszen a törvény egyértelmű, kivételt nem ismerő szabálya írja elő a tervezetnek a vizsgálat alá volt szervezettel való véleményeztetését.

Az előzmények után természetesen nem gondoljuk, hogy a jelentésben nagy számmal megtalálható durva ténybeli tévedéseket és csúsztatásokat javítani, a félreértéseket orvosolni tudtuk volna a tervezet véleményezésével. Ettől azonban még tény, hogy ez az eljárási mulasztás ennek a lehetőségétől elzárt minket, így a hivatalt egyértelmű felelősség terheli az Átlátszó jóhírnevét sértő valótlan tényállításaiért, amelyek közül a legsúlyosabbak miatt az Átlátszó személyiségi jogi pert indít a hivatal ellen.

A hivatal is láthatóan képes volt a közreműködésünk nélkül is konkrét megállapításokat tenni az Átlátszó finaszírozásáról, és ami erről a jelentésben valós megállapítás, az éppen a törvényi követelményeknél jóval részletesebb beszámolóinkon és a kapott támogatások felhasználásáról közzétett önkéntes tájékoztatásainkon alapul. Ennek megfelelően nem értjük, hogy az erre irányuló megrendelői elvárásokon túl miért nem volt a hivatal számára az Átlátszó gazdálkodása átlátható.

Megjegyezzük, hogy a tevékenységükkel, működésünkkel kapcsolatos minden információ és adat hozzáférhető az ügyészségtől a bíróságon keresztül a NAV számára, de akár a titkosszolgálatok számára is. 14 éves működésünk során soha senki semmilyen jogsértést nem állapított meg ezzel kapcsolatosan, a legutoljára kettő év folyt adóhatósági vizsgálat egyetlen adminisztratív mulasztást sem állapított meg, tevékenységünket a gazdálkodásra is kiterjedően jogszerűnek ítélte meg.

Felmerül a kérdés, vajon mit csináltak a magyar titkosszolgálatok az elmúlt 14 év során, ha egyébként nyilvános dokumentumok alapján valóban megállapítható, hogy az Átlátszó a szuverenitásra súlyosan veszélyes hírszerzési és dezinformációs tevékenységet végez egy idegen ország érdekében? Két eset lehetséges: vagy a szolgálatok tökéletesen inkompetensek, vagy a Szuverenitásvédelmi Hivatal az.

Annak természetesen magunk sem örülnénk, ha a tevékenységünk a hatalmon lévő politikai erők és a mindenkori kormány feltétlen elismerését nyerné el. Azonban amikor az – aktuális narratívába való beilleszthetőségük esetén a kormánymédiában is gyakran hivatkozott – oknyomozó újságírói munkánkat és az átlátható állami és önkormányzati működés érdekében megvalósított projektjeinket közpénzből fizetett hivatalnokok csak annyiban tartják értékelhetőnek a magyar demokrácia minősége szempontjából, hogy az szerintük külföldi érdekeket szolgál, az már nem a demokratikus vita része, hanem annak a halála:

nyílt visszatérés az imperialista ügynökökkel riogató pártállami állambiztonsági propagandához.

Ezen semmit nem változtat, hogy ma nem a dolgozó nép hatalmát, hanem a magyar szuverenitást veszélyezteti az előre megírt verdikt szerint a belső ellenség. Őszintén gondoljuk, hogy ennél a színvonalnál a magyar közélet lényegesen jobbat érdemel, mi ennél többet erről mondani sem kívánunk, mert bizonyos szint fölött saját méltóságunk és józan eszünk védelmében ezt nem tehetjük meg.

Kiemelt kép: Magyar Kétfarkú Kutya Párt

Source