Büntetlen marad az újlipótvárosi kromofágos autórongáló
Volt gyanúsított, de nem bizonyítható, hogy ő követte el a bűncselekményt. Harminchét autón keletkezett összesen 7-8 millió forintos kár.
Az V. és XIII. kerületi ügyészség megszüntette a nyomozást az újlipótvárosi autók kromofágos rongálása ügyében, erősítette meg értesüléseinket a Fővárosi Főügyészség.
Nem bizonyítható
2021 januárja és 2022 októbere között összesen 38 esetben rongáltak meg autókat kromofággal. A feltételezett elkövetőt a rendőrség elfogta, gyanúsítottként hallgatta ki, az iratokat átküldték az ügyészségnek.
Az ügyészség végül megszüntette a gyanúsított elleni eljárást, mivel nem állapítható meg, hogy a bűncselekményt csakugyan ő követte el. A lapunk által megszerzett határozat szerint a térfigyelők kamerák felvételei „érdemi információt nem szolgáltattak”. Volt, hogy rendőrök napokon keresztül titokban figyelték a kérdéses utcákat, de gyanús mozgást sem tapasztalt, nemhogy a bűncselekmény elkövetését.
Egy férfinél, aki egy ruhaüzletbe akart betörni, festékhigítót találtak, ahogy a lakásában is, de ő állította: zavarják ugyan a szabálytalanul parkoló autók, erről feleségének is panaszkodott, de legfeljebb cetlit hagy a szélvédőn vagy szól az autó tulajdonosának.
A Fővárosi Főügyészség kérdésünkre megerősítette: a vádemeléshez szükséges bizonyosággal nem bizonyítható, hogy a gyanúsított követte el a bűncselekményeket. A megszüntető határozat ellen a sértettek panasszal élhetnek.
Állandó vita forrása
Újlipótvárost amúgy is megosztja a parkolás kérdése. Volt már, hogy matricákat ragasztottak a szabálytalanul parkolók szélvédőjére vagy az ablaktörlőlapát felhajtásával figyelmeztették a fehér vonalon túlnyúló autósokat. Van, hogy kerekesszékkel vagy babakocsival kell az autók között szlalomozva az utca túlsó oldalára átmenni.
Megoldást jelenthet az utca átépítése, ahogy a Katona József utca több szakaszán is történt: a járda szélesedett, a parkolósáv csökkent, a járdára autóval felállni pedig tilos.Az átépítés a parkolóhelyek csökkenésével jár, amin enyhít a lakossági parkolás bevezetése, vagyis este 6 és reggel 7 között a helyek 30 százalékát csak helyi, bejelentett lakosok használhatják. Kevésbé ösztönözné az autóhasználatot az is, ha az éves parkolási matrica nem csupán kétezer forintba, elektronikus úton igényelve ezer forintba kerülne. (Csak a második autó matricájának díját emelték meg jelentősen.)
Egyébként egy sor nagyvárosban ismeretlen a budapesti gyakorlat. Bécsben például nem igazán találni olyan utcát, ahol az autósok egy fehér sávval jelzett határig felállhatnak a járdára. Az úttest az autósoké, a járda a gyalogosoké.
Ettől persze még a szabálytalanul parkoló autók rongálása szabálysértés vagy bűncselekmény.