Elsőszülött: a Halál
Az új Alien-filmben a pusztító idegennél is vérfagyasztóbb, hogy mit tesz vele az ember. Kritika az Alien: Romulusról. The post Elsőszülött: a Halál first appeared on 24.hu.
A hetvenes évek hollywoodi filmsorozatai, akárcsak az alienek, igencsak szívósak. Azokat a fél évszázada népszerűvé vált történeteket és karaktereket, amelyek eléggé különleges, saját világba ágyazódtak, továbbra is elevenen tartja a szórakoztatóipari gépezet. Csak az elmúlt hónapokban bemutatták az új A majmok bolygója-filmet, Az akolitus sorozat révén folytatódott a Csillagok háborúja messzi-messzi galaxisának felfedezése – egyesek felprédálást mondanának –, és a Mad Max rendezője is egyértelművé tette, hogy nyolcvanévesen is ő szeretne lenni a Mad Max rendezője.
Az Alien-sorozat ezen a skálán az eredeti filmektől messzire távolodó Star Wars és a továbbra is egyetlen szerzőhöz kötődő Mad Max közé helyezhető, közelebb az utóbbihoz. Ridley Scott remekművét, A nyolcadik utas: a Halált egyéni hangú, sőt Scottnál voltaképpen egyénibb hangú rendezők folytatták, hogy aztán James Cameron, David Fincher és Jean-Pierre Jeunet egyként magas színvonalú, de azért egyre kevésbé jelentős filmjeit követően a sorozat másfél évtizedes, hibernációs álomra szenderüljön. Scott a 2012-es Prometheusszal vette fel újra a fonalat, és megkísérelte kidolgozni a történetben xenomorfnak nevezett lények, e „tökéletes organizmusok” hátterét: hogyan szabadította ránk a tomboló idegeneket az emberi bírvágy?
Ez a megközelítés hidegen hagyta a rajongók többségét, aminek nyilván az is volt az oka, hogy a Prometheus néhány sötéten fenséges képe és hátborzongató alienabortusz-jelenete ellenére az újabb Scott-filmeket gyakran jellemző akadémikus és fellengzős stílusban készült. Az ugyancsak Scott által rendezett, Covenant alcímű folytatás egyszerre haladt tovább a Prometheus által megkezdett úton – megint fontos szerepet kapott a Michael Fassbender által játszott, diktátor hajlamú android –, ám közben
Így érkezünk el az idei, a sorban hetedik Alien-filmhez.
Az előzmények körülményes összefoglalásának szükségessége jelzi, hogy egy ilyen produkciónak milyen bonyolult előzménytörténettel kell számot vetnie, mielőtt önálló műként kibontakozhatna. Fede Álvarez rendező Jeunet óta az első, aki lehetőséget kapott Scott-tól függetlenül kézbe venni a sorozatot, és úgy döntött, az egyszerűség mellett teszi le a voksát. A Romulusban nyoma sincs a Prometheus obskúrus evolúciótörténeti fejtegetéseinek, inkább A nyolcadik utas: a Halál szerkezetét hasznosítja újra (sőt, szorosan kapcsolódik annak történetéhez, amit az egyik eredeti szereplő ismételt felbukkanása nyomatékosít).
Ezúttal egy bányászkolónián rabszolgamunkát végző, csapatnyi fiatal merészkedik a bolygójuk fölé sodródó, elhagyatottnak tűnő űrállomásra. Hibernációs kabinokat akarnak szerezni, hogy elutazhassanak egy élhetőbb rendszerbe, de nem sejtik, hogy átmeneti mélyalvás helyett az örök álom jussát méri rájuk a Romuluson tenyésző xenomorf-populáció. A régi vágású, olajozottan működő horrorfilmjeivel nevet szerzett Álvarez viszonylag hamar a lényegre tér, és egymás után küldi a vágóhídra a menekülés reményét nem sokáig dédelgető szereplőit. Előtte azért beilleszti filmjét a nagy Alien-kirakósba: a Rain nevű hősnőt és barátait a Weyland-Yutani társaság dolgoztatja. Ők azok, akik a xenomorf befogása és genetikai-gazdasági kizsákmányolása céljából sorban indították az expedíciókat az előzményekben.
A xenomorfot mi szaporítottuk el, de törvényszerűen felzabál bennünket. Ez a beazonosíthatatlan formájú, kijelölhetetlen testhatárokkal rendelkező halálgép azért is foglalkoztatta olyan kitartóan az elmúlt évtizedekben a közönség képzeletét, mert fizikai és fogalmi megragadhatatlanságában annyi mindennek válhatott a metaforájává: az önfelszámoló gazdasági berendezkedésnek éppen úgy, mint az uralhatatlan természetnek, az új technológiák korában mutálódó embernek vagy éppen az elnyomott nőiségnek.
Apropó, a nők elnyomása! Az Alien-sorozat Scott első filmjétől kezdve hátborzongatóan aknázta ki a megtermékenyítés és a szülés eseményeit, az idegent pedig egyértelműen női létezőként, A bolygó neve: Halálban egyenesen szörnyanyaként határozta meg. Vele szemben mindig a civilizált, „igazi” nő marad talpon utoljára, az első négy filmben a Sigourney Weaver által megformált Ripley, az újabbakban kevésbé emlékezetes nőalakok.
Rain vélhetően az utóbbiak táborát fogja gyarapítani, kevésbé az idén látványos hollywoodi áttörését megvalósító, a Polgárháborúban és a Priscillában is főszerepet játszó Cailee Spaeny alakításának színvonala, mint inkább a karakter árnyalatlansága miatt. Rain újabb egyszer használatos hősnőnek tűnik a sorozatban, de még ne írjuk le őt teljesen, elvégre Ripley helyét és jelentőségét is a James Cameron-féle folytatás szilárdította meg.
Rain mellett a csapat egy másik női tagjára is fontos szerep hárul a Romulusban, egyszerűen azért, mert gyereket vár.
A részleteket természetesen illik homályban hagyni, de világos, hogy Álvarez a Feltámad: a Halál elátkozott biológiai kísérleteit is alaposan kijegyzetelte.
Így aztán a Romulus a nemes eredeti és a méltó folytatások szellemiségében fogant darabja a sorozatnak. Rendezője magabiztos drámai érzékkel tartja kézben és feszes határidőkhöz igazítja a történetet, ami biztosan nem lesz olyan megosztó, mint a Ridley Scott-féle, közvetlen előzmények. Újszerűséget viszont ne keressünk benne. Álvarez szerint az Alien úgy tökéletes organizmus, ahogy van, ezért további módosításokat teljesen felesleges belefecskendezni.
Alien: Romulus (2024), 119 perc. 24.hu: 7/10.
The post Elsőszülött: a Halál first appeared on 24.hu.