Hárommillió percet késtek tavaly a magyar vonatok, legalábbis a hivatalos adatok szerint
Ez 5 év 8 hónap, amióta így mérik, sosem volt még ennyi.
Körülbelül hárommillió percet, vagyis öt év nyolc hónapot késtek a MÁV vonatai 2023-ban, ami a jelenlegi módszertan szerinti számítás 2017-es bevezetése óta a legrosszabb eredmény - írja a Telex.
A lap kikérte a MÁV-tól az elmúlt 6 év késési adatait, ám miközben szörnyülködünk azon a 3 millió másodpercen, amit tavaly összeszedtek a hivatalos statisztika szerint a vonatok, tartsuk szem előtt azt is, hogy 2017 óta olyan standardot használnak, amibe csak a 6 perces vagy annál nagyobb késések tartoznak bele. Vagyis ha egy vonat csak 5 perc 59 másodpercet késik, az még pontosnak számít - így az adatsorokban sem jelenik meg.
Az elmúlt 6 év adatai alapján egyébként az látszik, hogy a Covid idején valamelyest javult a helyzet, azóta viszont látványosan romlik a vasúttársaság teljesítménye. 2018-ban még 4 évet késtek egy év alatt a vonatok, 2020-ban ez lecsökkent 3,1 évre, 2022-ben már 4 és fél évnyi spétet szedtek össze, tavaly pedig még erre is rádobtak 1 év 2 hónapot.
A MÁV késéseit egyébként - írja a Telex - nagyrészt nem a vonatokat üzemeltető MÁV-Start hibái okozzák, hanem valamilyen egyéb ok. Ezek nagy része az infrastruktúra borzalmas helyzetével függ össze, a társaság saját szavaival a gyakori okok között van, hogy:
- Balesetek esetén a helyszíneléshez 2-3 órára le kell zárni a vasútvonalat – ez egyvágányú pálya esetében forgalomszünetelést, kétvágányú pályánál vagy korlátozást, vagy szintén forgalomszünetet jelent.
- Gyakoriak a műszaki problémák, így a pályahiba, biztosítóberendezés meghibásodása, járműhiba, sebességkorlátozás, sorompó üzemzavara, esetleg meghibásodása.
- Előfordul ezen kívül a szomszéd vasúttársaság pályahálózatáról érkező vonatok átvett késése, hatósági intézkedés vagy időjárási behatás.
- Ezen kívül a vonatok saját késése is hatással lehet egymásra, például a csatlakozások megvárása vagy az egyvágányú pálya miatt.