Hiába volt olcsóbb, nem Balásy cége nyerte az Integritás Hatóság milliárdos tenderét

A New Land Media szakmai ajánlatát nem találták elég részletesnek, kreatívnak és innovatívnak, így a legkedvezőbb árral sem győzhettek.

Hiába volt olcsóbb, nem Balásy cége nyerte az Integritás Hatóság milliárdos tenderét

Az elmúlt években szinte megszokottá vált, hogy, ha egy állami szereplő kommunikációs tendert ír ki, akkor Balásy Gyula cégei lesznek a befutók. Az Integritás Hatóság három részre bontott, két évre szóló, összesen 1,1 milliárdos megbízását azonban mégsem ők nyerték el. Pedig a New Land Media két esetben is a legolcsóbb ajánlatot adta. A szakmai tervük azonban nem felelt meg eléggé a Hatóságnak.

Április közepén írtuk meg, hogy hirdetménnyel induló, tárgyalásos közbeszerzési eljárást írt ki kommunikációs szolgáltatások beszerzésére az Integritás Hatóság. A tender értéke 1,1 milliárd forint. A kiírásra nemcsak a magas összeg miatt figyeltünk fel, de a kiírás fajtája és a bírálati szempontok okán is.

Az ajánlattevőknek ugyanis nemcsak kedvező árat kellett megajánlaniuk, de olyan szakmai ajánlatot is le kell tenniük az asztalra, amellyel bizonyítani tudják, hogy cégük képes az „Integritás Hatóság kommunikációs igényeihez igazodó, minőségi szolgáltatást nyújtására”. Ennek elbírálása során pedig felmerülhet a szubjektív értékelés veszélye.

Most felkerült az ekr.gov.hu-ra az ajánlatok összegzéséről szóló dokumentáció, amelyből kiderül, mely cégek adták a legjobb ár-érték arányú ajánlatot.

  1. rész: PR szolgáltatások 29 db szolgáltatáskörrel (pl. kommunikációs stratégia elkészítése, akciótervek elkészítése, szövegírás kiadványokhoz, média- és sajtó megjelenésekhez stb.) • Erre a részre a New Land Media, a MorphoCom Marketing és Kommunikációs Tanácsadó Kft., az Uniomedia Kommunikációs Ügynökség Zrt., a Redboxcom Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. és a HAR MERON HUNGARY jelentkezett (utóbbit kizárták).
  2. rész: Országos médiakampány lebonyolítása, médiakampányokhoz kapcsolódó online és offline médiamenedzsment és médiavásárlás 14 db szolgáltatási körrel (pl. médiavásárlás országos és regionális médiafelületeken, közterületi hirdetések vásárlása stb.). • Erre a New Land Media, a Redboxcom (konzorciumvezetőként) és az Actual 77 Média Kft. jelentkezett (utóbbit kizárták).
  3. rész: Kreatív tervezési és gyártási feladatok ellátása: kommunikációs anyagok, médiakampányok tervezése, előkészítése és kivitelezése (pl. rádióreklám szövegírása és teljes gyártása, rövid film készítése stb.) • Erra a New Land Media, a Redboxcom Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., a Roxer Kommunikációs Ügynökség Kft., a Super11 Creative Zrt. és a KEIOK Közép-Európai Innovációs és Oktatási Központ adott be ajánlatot.

Bár az első és a harmadik rész esetében a legolcsóbb árajánlatot – az állam kommunikációs és rendezvényszervezési tendereinek állandó nyertese – a New Land Media adta, mégsem ő lett befutó.

Ennek oka, hogy a már említett szakmai ajánlat elbírálása majdnem akkor súllyal (40%) szerepelt az elbírálásban, mint a megajánlott ár (60%). A Balásy Gyula féle New Land Media „kisdolgozatai” pedig nem nyerték el a bíráló bizottság tetszését, illetve több ponton is hiányosnak találták azokat. Így a szakmai ajánlatra adott pontszámok végül lehúzták az összpontszámot (hiába volt kedvező az ár).

New Land Indoklás

Részlet az ajánlatok elbírálásából. Forrás: ekr.gov.hu

A zsűri az első rész esetében többek között az írta, a New Land Media „Nincs kivétel” kampányjavaslat azért nem jó választás, „mert a nincs szó alapvetően egy tagadó kifejezés, a kivétel szóval együtt alkalmazva pedig inkább tekintélyelvű közlés, amely gazdasági területen nem épít bizalmat egy új szervezet iránt.”

De azt is kifogásolták, hogy a cég hivatkozott kutatásokra, de nem linkelte be azokat, a szakmai ajánlat egésze nem volt kidolgozott, és hogy a szakmai ajánlatban megtett javaslatok nem voltak innovatívak vagy kreatívak.

A megbízás első részét így az Uniomedia, a másodikat a Redboxcom – Wavemaker Hungary Kft. – Media Vision Advertising Kft. konzorciuma, míg a harmadikat a Super11 Creative Zrt. nyerte.

A tender eredményét az Integritás Hatóság is közzétette honlapján. Mint írják, „az árverseny mellett fontos szempontként figyelembe vett szakmai minőséget szakértő zsűri bírálta el”.

A Századvég is elbukott a szakmai értékelésen

Bár a felsorolt értékelési szempontok kapcsán felmerül a szubjektivitás gyanúja, az Integritás Hatóság nem először kötötte szakmai ajánlat elkészítéséhez a tenderükre való jelentkezést. Hasonlóan jártak el az „EU-s érdekképviseleti szolgáltatások” beszerzésére kiírt tender esetén is.

Az eljárást az írországi Vulcan Consulting Ltd. nyerte a kormányközeli, állami tendereken taroló Századvég Közéleti Tudásközpont Alapítvány előtt.

A bírálat szövege szerint a nyertes Vulcan Consulting koncepciója átfogó, és a „szakmai ajánlat részletesen bemutatja az érdekképviseleti tevékenység fő tartalmi elemeit, a koncepció igazodik a Hatóság érdekképviseleti tevékenységéhez”, míg ezzel szemben a Századvég szakmai ajánlata „lefedi a kiírásban szereplő feltételeket, azonban kevésbé konkrét és kevésbé részletes”.

Katus Eszter

Nyitókép: Biró Ferenc, az Integritás Hatóság elnöke. Fotó: Youtube/ATV 

Source