„Lassan minden eltűnik, amiért ideköltöztünk” – nem örülnek a maglódiak az új ipari parknak

A lakóházak közötti úton fognak haladni a kamionok egy új ipari parkba, ahol egy dél-koreai cég építene egy alumínium-szerkezeteket gyártó üzemet.

„Lassan minden eltűnik, amiért ideköltöztünk” – nem örülnek a maglódiak az új ipari parknak

Közel négy órán át győzködte a polgármester és a befektető a maglódi polgárokat azon az önkormányzat által meghirdetett lakossági fórumon, melyen egy új ipari park és egy dél-koreai gyár létesítése volt a téma. Az indulatok sokszor felcsaptak: a lakosok az iparosítás környezeti terhei és a beruházás miatti fakivágások mellett amiatt is elégedetlenek, hogy az önkormányzat korábban nem nyújtott elegendő információt számukra a tervekről. 

A Maglódra bevezető út mellé, lakóházak közelében tervez ipari parkot és gyárat a helyi önkormányzat. A terület előkészítése miatt egy véderdő-sávot is kivágtak, emiatt tüntetésre is sor került. A polgármester most egy lakossági fórumon igyekezett megnyugtatni az elégedetlenkedőket, viszonylag kevés sikerrel.

Augusztus végén számoltunk be arról, hogy Maglódon több projekt is borzolja a kedélyeket. Egy lakóövezetet érintő többsávos autóúton kívül egy másik, szintén a házak közelébe tervezett dél-koreai ipari beruházásról is írtunk, melyről az önkormányzat szinte semmilyen tájékoztatást nem adott a helyieknek.

Cikkünkben megírtuk, hogy a településre bevezető 31-es út melletti terület hasznosításáról már több éve egyeztetést folytatott Tabányi Pál, az előző polgármester, aki egy tavaly novemberi testületi ülésen mutatta be a terveket. Eszerint a 41 hektáros terület tulajdonló Thomay Zrt. ipari-kereskedelmi parkot hozna létre, és már szerződést is kötött a Samwon Industrial Ltd. nevű dél-koreai céggel alumínium-szerkezeteket gyártását végző üzemcsarnokok és kiszolgáló épületek létesítésére. 

 

A lakosok az iparosítás terveivel akkor szembesültek látványosan, amikor a 31-es út melletti 1,8 hektáros véderdő-sávot egyik hétről a másikra kivágták. A fakivágások és a gyárépítés miatt tüntetés is szerveződött, erről az rtl.hu és a Magyar Hang is beszámolt, megszólaltatva a felháborodott helyieket. 

Ezt követően került sor 2024. november 11-én az önkormányzat által már korábban meghirdetett lakossági fórumra, melyre a városvezetésen kívül a beruházók képviselőit is meghívták. A fórumra nagyon sokan érkeztek: a művelődési ház színháztermébe a megjelentek nem is fértek be, a kint rekedteknek az előcsarnokba kihelyezett hangfal közvetítette az eseményeket. 

A fórumot a város június 9-én újonnan megválasztott új polgármestere, Kérges László (Maglódi Polgári Kör) vezette. Az előző városvezető, Tabányi Pál (független) nem jelent meg a fórumon – nyilván nem véletlenül, ahogy egy lakos megjegyezte: az ex-polgármestert a helyiek itt „szétszednék”. 

Az erdősáv kivágása „nem sért közérdeket”

Kérges László – aki a Maglódi Polgári Kör színeiben nyerte meg a választást, és korábban alpolgármester volt a testületben – azzal nyitott: felháborítja, hogy egyesek város-ellenesnek minősítik a tevékenységét. Szerinte ő a „nyílt és őszinte” kommunikáció híve, Maglódot pedig egészséges, élhető kisvárosnak szeretné megtartani, mely ugyanakkor fenntartható módon fejlődik.

Majd hosszasan ismertette a beruházás helyszínével – az Országúti dűlőnek nevezett területtel – kapcsolatos korábbi elképzeléseket, tulajdonos-váltásokat és övezeti átsorolásokat. Mint elmondta, a jelenlegi övezeti besorolás alapján csak olyan gazdasági-ipari tevékenység engedélyezhető a területen, ami „nem jár jelentős környezeti hatással”. 

Maglód2polgi 1731403288476

Kérges László a lakossági fórumon (fotó: Átlátszó/Bodnár Zsuzsa)

Kérges azt is hangsúlyozta, hogy az állami tulajdonban lévő erdősáv útépítés miatti kivágását nem az önkormányzat rendelte el, de sajnos „nem-odafigyelés” miatt egy kötelezően megtartandó fasort is kivágtak – ennek a pótlásához viszont az önkormányzat ragaszkodni fog. A városvezető kivetítette azt az előző polgármester által tett írásbeli nyilatkozatot is, mely szerint a fakivágás „közérdeket nem sért” – a dokumentum bemutatását a hallgatóság hangos nem-tetszése kísérte.

„Egy ipari parkot nem lakóházak közelében kellene felhúzni”

A területet tulajdonosát, a Thomay Zrt.-t (melynek neve korábban Zemplén Market Zrt. volt) képviselő Soczó Gergely is hosszas ismertetőt tartott a cég jelenlegi és távlati terveiről – a fórumon résztvevő lakosok azonban hamarosan megszakították a beszédét, és a saját kérdéseikre vártak válaszokat.

Maglód 1731515728357

Tömve volt a művelődési ház (fotó: Átlátszó/Bodnár Zsuzsa)

Kifogásolták többek közt az új ipari park lakóházakhoz való közelségét és az eleve rendkívül zsúfolt 31-es út forgalom-növekedését – ezen az úton egyébként két új körforgalom is létesül, a fakivágásokat is ezért kellett végrehajtani. Volt, aki megjegyezte, hogy miért nem szerepel a tervek közt egy zajvédő fal építése is, ami az autóforgalom és az ipari park hangját valamelyest tompítaná. 

„A kisvárosi környezet miatt jöttünk Maglódra, de lassan minden eltűnik, amiért ideköltöztünk”

– mondta el egy felszólaló. Volt, aki hangsúlyozta: máshol úgy építenek ipari parkot, hogy a települést elkerülve, nem a városon át haladnak a kamionok.

A Thomay Zrt. képviselője szerint tervezik egy elkerülő út építését is az iparterület mellé, de ahhoz föld-kisajátításokat kellene még végrehajtani, és több tulajdonossal tárgyalni kell. Mivel a városban a vízellátás is problémás, ezért a cégnek a használaton kívüli víztornyot is be kell üzemelnie. Az ipari parkba egyébként – hangzott el a fórumon – a jövőben kereskedelmi egységet terveznek, de arról, hogy milyen cégek települnének még be, nem derült ki semmi. 

Csak alumínium-lemezeket fognak felvagdosni

A fórumon a Samwon Industrial Ltd. képviselője is bemutatta, milyen tevékenység fog folyni az üzemben. Mint elmondta, ez valójában egy lemezvágó gyár lesz, ahol alumínium-darabokat vagdosnak majd fel – ez pedig nem jár sem zajjal, sem szennyező-anyagok kibocsátásával, és még „környezetvédelmi engedély sem kell hozzá”. Az építési terveken szereplő és a lakók aggodalmát kiváltó munkásszállót csak 22 férőhelyesre tervezik, a teherforgalom pedig napi 4-6 kamionra fog korlátozódni az elmondása szerint.

Meglepő fordulat volt, hogy a város főépítésze szerint ilyen közel a lakóházakhoz gyártó tevékenységet nem lehetne folytatni – a cég képviselőjének állítása szerint erről a kifogásról eddig nem esett szó.

Maglód2polgi 1731403288476

A cégek képviselői a fórumon (fotó: Átlátszó/Bodnár Zsuzsa)

A hosszúra nyúlt lakossági fórumon Kérges László azzal is igyekezett a kedélyeket csillapítani, hogy továbbra is az önkormányzat kezében marad a terület-szabályozás joga, és egy egyesület révén a környezetvédelmi eljárásba is be tudnak majd ügyfélként lépni. Viszont a polgármester azt is kijelentette,

hogy ha a kifogásaikkal „túl sok borsot törnek” egy vállalkozó orra alá, azzal elijeszthetik a befektetőt,

ha pedig a kormány kiemelt beruházássá tesz egy iparosítási tervet, akkor abba szintén nem tud majd beleszólni az önkormányzat.

Az estébe nyúló rendezvényen a polgármester igyekezett mindenkit szóhoz juttatni. De elhangzott olyan észrevétel is a maglódiaktól, hogy a hosszas ismertető csupán „retorikai fogás” a városvezetés részéről, hiszen már eldöntött tényekről adnak tájékoztatást. A lakosok viszont láthatóan azt várják el az új polgármestertől, hogy minden lehetséges módon és fórumon képviselje a helyiek érdekét, s ha kell, a térség országgyűlési képviselőjénél (Szűcs Lajos, Fidesz) is lobbizzon egy lakóházakat elkerülő új út megépítéséért.  

Bodnár Zsuzsa

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Lakossági fórum az ipari parkról 2024. november 11-én Maglódon (A szerző felvétele)

Source