Lázárék és a hőség miatt már 1,7 milliárd forintért dolgozhat Mészáros testvérének cége a közútnak
A nyári pluszfeladatok miatt fokozottan igénybe vett munkagépeket Mészáros János cége, a Herceghalom Interat Zrt. javítja és tartja karban.
Lázár János minisztériuma és a nyári kánikula az oka annak, hogy a Magyar Közút Nonprofit Kft. közel 300 millió forinttal megemelte a munkagépeinek karbantartására és javítására szánt keretösszeget – derült ki a közbeszerzési értesítőből. Az Építési és Közlekedési Minisztériumtól kapott pluszfeladatok teljesítése ugyanis megviselte a közútkezelő munkagépeit, és a karbantartási árak is nőttek, így az eredetileg tervezett keretösszeg kevésnek bizonyult. A gépek karbantartását és javítását Mészáros Lőrinc testvérének cége, a Herceghalom Interat Zrt. végzi.
Az uniós értesítőbe feltöltött adatokból derült ki, hogy szerződést módosított a Magyar Közút Nonprofit Kft.: 87,9 illetve 206,8 millió forintot „csapott hozzá” egy keretmegállapodáshoz, ami a téli- és nyári adapterek, gépek karbantartásáról szól. Az eredeti keretösszeg 400 + 950 millió forint volt, majd előbbit megemelték nettó 39,9 millió, utóbbit pedig 84 millió forinttal. A mostani emeléssel együtt így már 1,76 milliárdnál tart a megbízás értéke. Az érintett vállalkozó a Herceghalom Interat Zrt., amely Mészáros Lőrinc testvérének, Mészáros Jánosnak a cége.
2023-ban kötött 2 milliárdos keretmegállapodást a közútkezelő három céggel „járművek és azokkal kapcsolatos berendezések javítása, karbantartása és járulékos szolgáltatása” címen 12 hónapra. A Herceghalom Interat Zrt. a kiírt négy részből kettőt nyert el: egyet 950 millió, egyet pedig 400 millió forint értékben. A másik két részfeladaton az Unikomtech Gép Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. (550 millió), valamint a Városkert Gépipari és Kereskedelmi Kft. (100 millió forint) osztozott.
A hőség, a por és a sok pluszmunka megviselte a munkagépeket
A Herceghalom Interat Zrt. feladata a közútkezelő különböző típusú és márkájú járműveinek és az azokkal kapcsolatos berendezések javítása, karbantartása és járulékos szolgáltatása (volt). Így őket érintette a most bejelentett szerződésmódosítás is, amit a Magyar Közút a következőkkel indokolt.
„A közútkezelői feladatok részét képező útfenntartási (felújítási és karbantartási) beavatkozások ellátásához a Magyar Közút Nonprofit Zrt. alapvetően saját tulajdonú, különböző funkciójú és gyártmányú téli- és nyári adaptereket, illetve gépeket vesz igénybe, amely feladatának hatékony megvalósításához elengedhetetlenül fontos ezen adapterek és gépek garanciális és garanciális időszakon túli karbantartásának, javításának, illetőleg karbantartási munkálatokhoz kapcsolódó alkatrészellátásának biztosítása.
Az alapszerződés keretösszegének meghatározásakor a Magyar Közút Nonprofit Zrt. – a korábbi, azonos tárgyban megkötött szerződéseinek teljesítése során szerzett tapasztalatai alapján – átlagos időszaki feladatellátást vett alapul.”
Csakhogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vonatkozásában tulajdonosi joggyakorlást ellátó Építési és Közlekedési Minisztériumtól érkezett elrendelés/feladat alapján
„az útkörnyezet esztétikus megjelenése érdekében”
a társaságnak „meg kellett emelnie a gépi kaszálási feladatok és növényzetgondozás átlagos időszaki feladatellátáshoz viszonyított volumenét.”
A megnövekedett munkaóra-szám, a rövidebb karbantartási ciklusok, a hőmérsékleti és egyéb környezeti hatásokból eredő magasabb igénybevétel, és összességében a gépek és eszközök fokozott igénybevétele több összetett géphibát eredményezett az év során, amit „a tervezett alkatrész karbantartási keretek az átlagos időszaki feladatellátáshoz viszonyítottan hamarabb merültek ki”.
A közútkezelő hivatkozott az Országos Meteorológiai Szolgálat adataira is, amelyek szerint a 2024-es nyár a legmelegebb nyár lett 1901 óta. Mindezek miatt és „a fajlagosan megnövekedett karbantartási árakra is figyelemmel” az állami cég nettó 87,9 és 206,8 millió forinttal megemelte a keretösszegeket, amelyek így együttesen 1,76 milliárdot tesznek ki.
Mészáros Lőrinc testvérének cége is érintett
A szerződésmódosítással érintett (1992-ben alapított, bicskei székhelyű) céget 2017-ben vette meg Mészáros Lőrinc testvére, Mészáros János a Pegazus Trade Kft.-n keresztül. A Herceghalom Interat főként mezőgazdasági gépek és alkatrészek kereskedésével foglalkozik.
Alig több mint egy hónappal azután, hogy Mészáros Lőrinc öccse tulajdont szerzett – az előtte is jól működő – cégben, be is zsebelt egy közbeszerzést: a Készenléti Rendőrség tőlük vásárolt meg egy „vontatásra alkalmas emelő-rakodó gépet” nettó 9,35 millió forintért. Majd jöttek sorban az állami megbízások – főként a közútkezelőtől –, és a társaság bevételei jelentősen megnőttek. Az elmúlt öt évben a cég éves forgalma 3 és 7 milliárd között mozgott, míg a nyereség két alkalommal a félmilliárd forintot is meghaladta.
Mészáros János legutóbb azért került a hírekbe, mert kiderült, hogy luxusautó-szalont nyit Székesfehérváron.
Katus Eszter
A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Kaszálnak a Magyar Közút járművei 2023 nyarán (fotó: Facebook)