Lázárék titkolják, mit kellett eddig javítani az M44-es autópályán a Duna Aszfalt után

A kormányközeli Szíjj László cége építette a Kondoros-Békéscsaba közötti útszakaszt nettó 41,5 milliárd forintért, vagyis kilométerenként 2,3 milliárdért.

Lázárék titkolják, mit kellett eddig javítani az M44-es autópályán a Duna Aszfalt után

2024 augusztusában zárták le az M44-es autópályát a 86-os kilométernél. Az autópályát kezelő, Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe tartozó MKIF honlapján erről nincs hír, de a cég elismerte, hogy gond volt. A Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium viszont titkolózik, ami komoly bajra utalhat. Ahogy a megsérült M30-asnál sem adnak ki dokumentumokat, úgy az M44-esnél sem. A kivitelezést Szíjj László cége, a Duna Aszfalt végezte kilométerenként nettó 2,3 milliárd forintért.

„Pályazár” – ezt mutatta 2024 augusztusában az M44-es autópálya változtatható jelzésképű táblája Szarvashoz közel, majd mindenkit kitereltek a Kecskemét felé vezető oldalról. A 84-es kijáratnál munkagépek vonultak a felüljárón, valamin nagyon dolgoztak.

Az M44-es autópályát a Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe tartozó MKIF kezeli. Először őket kérdeztük, mi történik az autópályán, miért kellett és mennyi időre teljesen lezárni. Rövid választ kaptunk: „az M44 gyorsforgalmi úton a megjelölt útszakaszon garanciális munkavégzés zajlik 2024.08.12. és 2024.08.16. között. A munkálatok miatt forgalomkorlátozásra kell számítani”.

Majd arra a kérdésünkre, hogy pontosan milyen munkálatokat végeznek, ezt válaszolták: „Mivel garanciális munkák zajlanak és az út beruházója a magyar állam (volt), ezért ezekről a munkákról, azok részleteiről az ÉKM tud felvilágosítást adni.” Még aznap – fél évvel ezelőtt – megkérdeztük a minisztériumot, de azóta sem kaptunk választ.

Szíjj László cégei építették

A 84-es kijárat az m44.hu oldalon ma is elérhető térkép szerint az M44 gyorsforgalmi út Csabacsűd – Kondoros közötti 79+900-100+333 km közötti szakaszán van.

Szintén ezen az oldalon írták 2018-ban, hogy a „Csabacsűdtől Kondorosig tartó részen – ahol szintén a Duna Aszfalt és a Hódút kivitelez – 60%-os a földmunkák készültsége, nagy eredmény azonban, hogy egy 2,5 km-es szakaszon már leterítésre került a CKT és az aszfalt alapréteg a padkával együtt”.

Vagyis az útszakaszt a Duna Aszfalt Zrt. és a Hódút Kft. építette a tájékoztatás szerint. A közbeszerzési adatbázis alapján a Duna Aszfalt 2017 decemberében nyerte el a Kondoros-Békéscsaba közötti 18 kilométeres szakaszra szóló megbízást az államtól nettó 41,4 milliárd forintos ajánlattal – a Hódút vélhetően alvállalkozó volt a projektben.

Az épülõ m44 es gyorsforgalmi út

A belvizet szivattyúzzák az épülő M44-es gyorsforgalmi út nyomvonalán Csabacsűd közelében 2018. február 22-én. (fotó: MTI/Rosta Tibor)

A szerződést kétszer módosították: legutóbb 2021-ben, amikor nettó 41,5 milliárd forintra, vagyis 100 millió forinttal drágult a kivitelezés. Ha az összeget elosztjuk a pályaszakasz hosszával, az jön ki, hogy

kilométerenként nettó 2,3 milliárd forintba került az út.

A kivitelezést végző cégek tulajdonosa Szíjj László. De a férfi nem csak az út építésében, hanem az üzemeltetésében is érdekelt. Ugyanis a Szíjj és Mészáros Lőrinc tulajdonában álló Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) felel – a többi mellett – az M44-es autópályáért is.

Vagyis Szíjj László egyik érdekeltsége üzemelteti a sztrádát, amelyet korábban két másik cége épített közpénzből, most pedig garanciális munkát végeznek rajta.

Használhatják az autósok az m44 békéscsaba és kondoros kö

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. egyik munkatársa útzáró bójákat szed össze az M44-es gyorsforgalmi út  békéscsabai végpontjánál lévő turbó körforgalmi csomópontban a város határában 2020. december 11-én. (fotó: MTI/Rosta Tibor)

Nagy baj lehet, ha ennyire titkolóznak

A Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztériumot (ÉKM) nem csak emailben kérdeztük az M44-esről, hanem közérdekű adatigénylést is küldtünk nekik. Azt kértük, küldjék meg, hogy az M44-es autópályán az átadása óta hol, mikor, milyen okból végeztek garanciális javítást. Emellett az elvégzett garanciális javításokkal keletkezett hibafeltárást, a hiba kijavításának megrendelését, az elvégzett munka teljesítését igazoló dokumentumokat is kértük.

A minisztérium híres arról, hogy nem tartja be a törvényeket, most is késve válaszoltak. Azt írták, hogy az általunk kért adatok „a tárca feladat- és hatáskörébe tartozó döntés meghozatalára irányuló eljárás során készített olyan adatnak minősülnek”, amelyek

„további jövőbeli döntés megalapozását is szolgálják”, ezért nem adják ki az adatokat.

Elképzelhetetlennek tartjuk, hogy egy garanciális munka alapján olyan jövőbeli döntéseket hozna egy minisztérium, amelyeknek titokban tartásához valódi indok fűződik. Hiszen mégis hogyan veszélyeztethetné egy jövőbeni döntéshozatal integritását, ha nyilvánosak lennének az M44-esen folyt vagy folyamatban lévő építési munkálatok általunk kért adatai. Azt tartjuk valószínűbbnek, hogy valami baj lehet az építési munkálatokkal, és ezt próbálják eltitkolni a nyilvánosság elől.

Pályazár az M44-esen (A szerző felvétele)

Pályazár az M44-esen (A szerző felvétele)

Az M30-as autópálya közel egy éve van zárva, ott komoly felújítás folyik, mert beszakadt egy szakasza. Ahogy megírtuk, az ottani adatokra is kíváncsiak voltunk, de szintén falakba ütköztünk. Mivel ott nagy a baj, így joggal feltételezhetjük, hogy az M44-esnél is komoly probléma van, hiszen a minisztérium ugyanúgy titkolózik, mint az M30-asnál.

Szijjártó Pétert jachtoztatta

Az M44-es autópálya lezárt szakaszát építő cégek tulajdonosa Szíjj László. Szintén az övé a Lady MRD nevű luxusjacht, amelyen Szijjártó Péter külügyminiszter nyaralt családostól az Adrián 2020-ban.

Akkor megírtuk, hogy a NER-elit köreiben népszerű jacht valódi tulajdonosát egy máltai offshore cég rejtette. Egy rövid időre azonban egy pénzmosás elleni uniós direktívának köszönhetően a máltai offshore cégek valódi tulajdonosainak kilétét nyilvánosságra hozták (majd 2022-ben ismét eltüntették a nyilvánosság elől).

A máltai adatbázisból kiderült, hogy az Artemy és a Lady MRD (valamint a később vett Seagull) nevű jachtokat üzemeltető L&L Charter Ltd. valódi tulajdonosa Szíjj László. Az építőipari cégeivel rengeteg állami és önkormányzati megbízást elnyerő tiszakécskei nagyvállalkozó hazánk egyik leggazdagabb embere.

Segesvári Csaba

Címlapkép: Javítás az M44-esen (A szerző felvétele.)

Source