Matolcsy Ádám barátjának cégénél tavaly 2 milliárd forintra csökkent a bevétel

A Magyar Nemzeti Bank kommunikációs tenderein taroló Frank Digital Kft.-nek korábban 3 és 4 milliárdos forgalma volt, de 2023-ban ez visszaesett.

Matolcsy Ádám barátjának cégénél tavaly 2 milliárd forintra csökkent a bevétel

A Száraz István érdekeltségébe tartozó Frank Digital Kommunikációs Tanácsadó és Szolgáltató Kft. közzétette a tavalyi évről szóló pénzügyi beszámolóját. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) kommunikációs tenderein rendre taroló cég nettó árbevétele több mint egymilliárd forinttal csökkent 2023-ra, és a nyeresége is jelentősen kevesebb volt, mint a korábbi években. Pedig közpénzes tenderekből továbbra sincs hiány a cégnél.

Májusban a FRANK Digital Kommunikációs Tanácsadó és Szolgáltató Kft. is leadta 2023-as beszámolóját. A fő profilja szerint reklámügynöki tevékenységgel foglalkozó, 2014 tavaszán alapított cég tulajdonosa – a Dry Digital Kft.-n keresztül – az MNB-elnök Matolcsy György fiának, Matolcsy Ádámnak a barátja, Száraz István.

Jelentősen csökkent a bevétel

A Frank Digital éves bevétele 2020-ban ugrott meg először jelentősen: a 2019-es 201 millióhoz képest ekkor ugyanis közel 3 milliárdos bevétellel zárta az évet. A felfelé ívelő tendencia ezután is folytatódott.

2022-ben azonban már nem sikerült ezt a növekedést folytatni, ahogy a tavalyi évben sem. A csökkenés ellenére azonban továbbra is milliárdos bevétellel zárta a cég az évet.

 

A vállalat 2023-ban 2,2 milliárdos forintos árbevétel mellett 57 milliós adózott eredményt, azaz profitot ért el. Ez jelentősen kevesebb, mint az elmúlt években.

A bevétel több mint 1 milliárd forinttal csökkent, a nyereség pedig 600 millióval.

A 2023-as eredmények az elmúlt négy év legalacsonyabb számait jelentették. Ennek fényében nem meglepő, hogy az alapítói határozat szerint osztalékot nem vettek ki a cégből.

Egy évvel korábban, 2022-ben ezzel szemben 400 milliós osztalék kivételéről döntöttek.

A Frank Digital az Opten cégadatbázisa szerint egy másik cég, a Dry Digital Kft. tulajdonában van, amelyet Száraz István Péter vezet. Korábban a céget Dry Delta Kft.-nek hívták, és főtevékenysége szerint saját tulajdonú, bérelt ingatlan bérbeadásával, üzemeltetésével foglalkozik.

Ez a cég szintén leadta tavalyi évre vonatkozó beszámolóját, amiből kiderül, hogy a cégnek 2023-ban nem volt bevétele, ugyanakkor ez sem gátolta meg abban, hogy minden idők legjobb adózott eredményét érje el, a nyeresége 411 millió forint volt. Az alapítói határozat szerint 439 milliós osztalék kifizetéséről döntöttek.

Műgyűjtő és magántőkealap tulajdonos

Száraz István neve onnan lehet ismerős, hogy ő volt a már megszűnt VS.hu alapítója, ami több mint félmilliárdot kapott a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alapítványaitól. Emellett az Origót kiadó New Wave Media Group Zrt.-ben is jelentős szerepet töltött be 2017-ig. A vezérigazgatói címet később barátja, a jegybankelnök Matolcsy György fia, Matolcsy Ádám vette át. A hvg.hu értesülése szerint Matolcsyék mellett Száraz jó kapcsolatot ápol a miniszterelnök vejével, Tiborcz Istvánnal is. A Forbes listája szerint Száraz a 16. leggazdagabb magyar, becsült vagyona 125,7 milliárd forintra rúg.

A Direkt36 tavaly év elején a magántőkelalapok végső tulajdonosáról írt, és többek között kiderítették, hogy Száraz az Uncia Magántőkealap révén közel 11 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik a Magyar Bankholdingban. Egy másik magántőkealap, a Felis által pedig a Culinaris delikátlánc, a bulinegyedben található Black Swan koktélbár, valamint több ingatlan, például egy  Balatonkenesén található több mint 3 millió forintért kibérelhető luxusnyaraló tulajdonosa.

A Szabad Európa idén arról is beszámolt, hogy Száraz és párja Londonban fiatal magyar műgyűjtőként, a kortárs művészet mecénásaként tűnt fel.

Közpénzes gyarapodás

Száraz István cégéről, a Frank Digital Kft.-ről több alkalommal is írtunk már az Átlátszón, a vállalat ugyanis az elmúlt években rendre tarolt az MNB kommunikációs tenderein.

Tavaly januárban kiderült, hogy a nemrég alapítványi kézbe került Neumann János Egyetem kommunikációs kampányát is ők vihetik nettó 119 millió forintért. Májusban pedig újabb MNB-s megbízással gazdagodott a cég: ezúttal nettó 702 millió forint értékben kaptak megbízást a jegybanki tulajdonban lévő MNB-EduLab Kft. komplex kommunikációs feladatainak ellátására.

Szopkó Zita

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Száraz István (forrás: M2 Petőfi TV)

Source