Mészáros Lőrinc cége építi a vízcsöveket a BYD-nek 1,4 milliárd forint közpénzből
A Vízügyi Főigazgatóság tenderén a Mészáros-cégnél három olcsóbb ajánlattevő is volt, de egy visszalépett, kettő ajánlatát pedig érvénytelennek nyilvánították.
Két nyomóvezeték és két szivattyúállás épülhet az Országos Vízügyi Főigazgatóság megbízásából a kínai elektromosautó-gyárnak Szegeden. A tenderen hat cég indult, három adott olcsóbb ajánlatot a Mészáros és Mészáros Zrt.-nél, de hiába. Egyikük visszalépett, kettő ajánlatát pedig érvénytelennek nyilvánították, így a Mészáros-cég könnyedén nyert közel 1,5 milliárd forintos ajánlattal. De ez csak a kezdet: a kormány összesen 30 milliárd forint közpénzt költ a szegedi ipari park víz- és szennyvízellátására.
„A BYD gyárának megépítésével Szeged Európa harminc legnagyobb ipari centruma közé kerül” – még tavaly novemberben mondta ezt Lázár János. Az ÉKM minisztere a kínai autógyárnak kedvező fejlesztésekről is beszélt, út- és vasútépítéséről, valamint arról, hogy a gyárban 2025 második felében készülnek el az első járművek.
Az építkezés elképesztő tempóban zajlik, konténerváros épült a területen, tehát valóban elképzelhető, hogy itt hamarosan autókat fognak gyártani – pontosabban összeszerelni, a Kínából idehozott alkatrészekből.
Ideiglenes vízelvezetés közel 6 km csővel
A BYD-nak szükséges infrastrukturális beruházások közül az egyik nemsokára elindulhat, a napokban hirdetett ugyanis nyertest egy ilyen közbeszerzésen az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF). A kiírás szerint „Szeged iparterület provizórium kiépítése I. ütem” kivitelezésére kerestek vállalkozót, mert „Az ideiglenes vízelvezetés biztosításához provizóriumként 2 db nyomóvezeték és 2 db szivattyúállás kialakítására van szükség” a helyszínen. Hozzátették, hogy „Az 1 darab vezetékrendszerhez tartozik szivattyúállás, 1 szivattyúzási hely a meglévő csatornában emeli tovább az elvezetendő csapadékvizet”.
A terület és a munkálatok nagyságát jól mutatják a tenderben közölt számok:
- Ideiglenes létesítmények földmunkái, kotrógéppel: 785 m3
- Ideiglenes létesítmények földmunkái, homokzsákkal: 1035 m3
- Meglévő földút karbantartás: 24.000 m2
- Ideiglenes vízmérce telepítés: 2 db
- DN500 acél nyomóvezeték fektetés összesen 4256 fm (4,2 km) hosszban
- DN500 ÜPE nyomóvezeték fektetés összesen 1696 fm (majdnem 1,7 km) hosszban
A majdnem 6 kilométernyi cső lefektetésére, a földmunkákra, útkarbantartásra a közbeszerzési iratok szerint 6 hónap áll majd a kivitelező rendelkezésére.
Nem volt nagy verseny
A közbeszerzést 2024 június elején írta ki az OVF, és július végéig várta az ajánlatokat. Az ajánlatok összegzését azonban csak bő 3,5 hónappal később, 2024 november elején készítették el. Abból pedig jól látszik, hogy nem volt nagy verseny a megbízásért – pedig lehetett volna.
A tenderre ugyanis összesen hat cég jelentkezett: az Alisca Bau Építőpari Zrt., a Colas Alterra Építőipari Zrt., a Strabag Vízépítő Kft., a Szabadics Építőipari Zrt., a Széles Mélyépítő Építőipari Kft., valamint a Mészáros és Mészáros Zrt. – utóbbi Mészáros Lőrinc egyik legnagyobb vállalata.
A munkát a Mészáros és Mészáros Zrt. nyerte el nettó 1,39 milliárd forintos ajánlattal. Három cég adott ennél olcsóbb árajánlatot, de kettőt érvénytelennek nyilvánítottak, egy pedig visszalépett.
Az ajánlatok összegzése szerint a Colas Zrt. nettó 733 millió forintért, a STRABAG nettó 899 millió forintért vállalta volna a munkát, a Széles Mélyépítő Építőipari Kft. pedig 1 milliárd forintért. A Colas azonban szeptemberben, az ajánlatok elbírálása előtt visszalépett a tendertől („ úgy nyilatkozott, hogy nem tartja fenn az ajánlati kötöttségét”), a Strabag és a Széles Kft. ajánlatát pedig érvénytelennek nyilvánították.
A Strabagtól „kiegészítő árindokolást” kért az OVF egyes tervezési feladatok vonatkozásában, a Széles Kft.-től pedig a 10 millió forintos ajánlati biztosíték befizetésének igazolását kérte, de hiába, egyik cég sem nyújtotta be a kért iratokat utólagosan sem.
Három olcsóbb konkurense kiesésével pedig a Mészáros és Mészáros Zrt. nettó 1,39 milliárd forintos ajánlata lett a legkedvezőbb, így ez a cég nyerte a megbízást. Az Alisca Bau Építőpari Zrt. ugyanis nettó 1,47 milliárd forintért, a Szabadics Zrt. pedig nettó 1,45 milliárdért vállalta volna a munkát, ezért az ajánlatukat nem is bírálták el teljes körűen.
Az ajánlatok értékeléséből az is kiderül, hogy a Mészáros-cég alvállalkozóként kívánja bevonni a kivitelezésbe a Vabeko Kft.-t, a Mérnökcsapat Kft.-t és a Status KPRIA Zrt.-t. A Vabeko a siófoki Bernula-család tulajdona, a Mérnökcsapat Kft. a naszályi Bakó Károlyé, a Status KPRIA Zrt. pedig a Mészáros-csoport kezében lévő Status Next Környezetvédelmi Magántőkealapé. A Vabekóval már máskor is dolgozott együtt a Mészáros és Mészáros Zrt. (akkor még kft.-ként): 2019-ben 22 milliárdos és 17,5 milliárdos keretösszegű gázhálózat-építési munkákat nyertek közösen.
Kínaiaknak, magyar közpénzből
Azt, hogy az OVF jelen beruházása a BYD kedvéért van, a kormány korábbi döntéseiből lehet tudni. „A Szeged Ipari Park közcélú infrastrukturális fejlesztésének támogatásáról és a szükséges források biztosításáról” szóló 1595/2023. (XII. 21.) kormányhatározat 2.9. pontja ugyanis az ipari park bel- és csapadékvíz-elvezető hálózatának fejlesztésével összefüggő előkészítési, tervezési és kivitelezési feladatok elvégzésére összesen 30,26 milliárd forint közpénzt ad:
- 2024-ben 1 709 865 158 forintot,
- 2025-ben 11 995 565 200 forintot,
- 2026-ban 16 554 928 844 forintot.
Tavaly májusban megkérdeztük az Országos Vízügyi Főigazgatóságot, hogy ezt a pénzt mire költik. Az OVF azt válaszolta az e-mailben elküldött közérdekű adatigénylésünkre, hogy „a projekt során a Szeged Megyei Jogú Város közigazgatási területén elhelyezkedő Északi iparterület fejlesztéséhez kapcsolódóan csapadékvíz elvezető rendszer elemei épülnek az ipari területről a befogadóként szolgáló Algyői főcsatorna irányába az összegyülekező csapadékvizek elvezetése érdekében. Jelenleg a tervezési folyamatok zajlanak, engedélyes tervvel nem rendelkezünk, jelenleg azok egyeztetés alatt állnak az iparterületi befektetővel, illetékes hatóságokkal”.
A BYD Szegedre csábításáról több cikket is írtuk:
- A győri önkormányzat háromszor annyit fizetett a kisajátított szántókért, mint Szeged a BYD-nek szánt területekért
- Szeged 60 millióért sajátítaná ki a BYD-nak a volt tehenészetet, ami a bank szerint legalább 400 milliót ér
- A Kúria elmeszelte a BYD kapcsán titkolózó szegedi önkormányzatot
- Távoli, olcsó földek ára alapján végeztek értékbecslést a BYD-gyár területének kisajátításához
A Mészáros és Mészáros Zrt. szegedi ipari parkos sikere egyébként nem egyedi, a NER-cégek a többi állami pénzzel kitömött külföldi beruházásokon is remekelnek, miközben a hazai elektromosautó-ipar folyamatosan csúszik le – legalábbis a KSH legutóbbi jelentései szerint. Az ácsi katódgyárnál a Market Zrt. dolgozik, a WHB pedig a debreceni CATL-nél nyert el sokmilliárdos megbízásokat.
Segesvári Csaba
A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter beszédet mond a BYD autóátadó ünnepségén a Puskás Arénában 2024. február 23-án. (fotó: MTI/Balogh Zoltán)