Önök kérték: teljes egészében közzétesszük a Diákhitel Központról szóló KEHI-jelentést

Tegnapi cikkünkben ismertettük a tartalmát, most a visszajelzések fényében közzétesszük a teljes dokumentumot is.

Önök kérték: teljes egészében közzétesszük a Diákhitel Központról szóló KEHI-jelentést

Tegnap megírtuk, hogy a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (KEHI) milyen megállapításokat tett egy 2021-es vizsgálat után, amit a Diákhitel Központban folytatott le. Cikkünk megjelenését követően hirtelen beszédesek lettek az eddig hallgatag állami szervek: először a KEHI, majd a Magyar Fejlesztési Bank adott ki közleményt. Előbbi azt állítja, nyomozás folyik a DHK-nál, utóbb szerint pedig a KEHI-jelentés miatt nem hosszabbítottak szerződést annak idején Magyar Péterrel. Ezzel viszont saját korábbi közleményüknek mondanak ellent. Tegnapi cikkünkben ismertettük a tartalmát, most a visszajelzések fényében közzétesszük a teljes dokumentumot is.

Előzmények: amikor év elején Magyar Péter szakított a NER-rel, azt mondta, azért távozott a Diákhitel Központ (DHK) éléről, mert túlárazott, rossz minőségű megbízásokat írattattak vele alá a NER-es Balásy Gyula cégeivel, és hogy a kormány akkoriban – megfélemlítésként – ráküldte a Kormányzati Ellenőrzési Hivatalt (KEHI).

Mivel a kommunikációs megbízások túlárazásának gyanúja már korábban is felmerült a Balásy-cégek kapcsán, az Átlátszó kikérte a DHK kommunikációs szerződéseinek árlistáit (az adatper jelenleg is folyamatban van másodfokon). Hadházy Ákos független parlamenti képviselő pedig a cég kisebb, közbeszerzési hatérérték alatti szerződéseibe nézett bele. Az általa megtekintett megbízások egy részét problematikusnak találta, és ezt most (a Magyar által emlegetett) KEHI-vizsgálatot lezáró jelentés is megerősítette.

A dokumentum lapunk birtokába került, annak tartalmát szerdán ismertettük. A cikkben leírtuk, hogy a KEHI szakmai észrevételeket tett az állami cég gazdálkodására és az egész működésére vonatkozóan. Emellett pedig a DHK által kötött egyes szerződésekkel kapcsolatos problémákról is beszámolt.

Mint írták, bár a menedzsment elköltött közel félmilliárd forintot hirdetésekre, reklámokra és tanácsadásra, a megrendelt kutatások, elemzések és tanulmányok díjazása több esetben nem állt arányban az ellenszolgáltatással. De olyan is előfordult, hogy triviális, az interneten számos helyen ingyenesen elérhető megállapításokra jutottak, illetve olyan cégeket kértek fel ajánlattételre, amelyek teljesítési képessége eleve kétséges volt.

Jogászokkal történt egyeztetés után most közzéteszük a teljes jelentést:

Diákhitel Központ Zrt – KEHI 2021 by atlatszo on Scribd

Mivel a dokumentum elég súlyos megállapításokat tartalmaz, érdeklődtünk a KEHI-nél, hogy milyen lépéseket tettek a vizsgálat után – erre vonatkozóan ugyanis nincs információ a jelentésben. Megkérdeztük azt is, sor került-e további vizsgálatokra, és hogy történt-e felelősségre vonás. Ha igen, kivel szemben, és milyen módon. Ha nem történt semmi, miért nem? Továbbá kértük, hogy küldjék el számunka a KEHI 2021-es évre vonatkozó ellenőrzési tervét is, hogy kiderüljön: előre tervezett, vagy rendkívüli ellenőrzés eredménye volt a vizsgálat.

A KEHI csak „véleményt” mondott, mégis nyomozás folyik

A KEHI megkeresésünkre eddig nem válaszolt, ám a szerdai nap folyamán kiadott egy közleményt, amely szerint az erről szóló kormányrendelet alapján tanácsadói tevékenységet folytattak a Diákhitel Központ Zrt. működése és gazdálkodása tárgyában. „A tanácsadó tevékenység eredményeként a hivatal – összhangban a vonatkozó kormányrendelet előírásaival – véleményt készített és a tanácsadói tevékenységet lezárta.”

Azt is közölték, hogy ügyben ellenőrzési jelentés a vonatkozó kormányrendeletnek megfelelően nem készült, a hivatal a „vélemény” elkészítésével a jogszabályi kötelezettségeinek eleget tett. Vagyis, ahogy azt lapunk is megírta,

a KEHI látszólag semmilyen lépést nem tett a gyanús beszerzési eljárások tisztázására.

A Hivatal azonban azt is tudatta, hogy „a Diákhitel Központ Zrt. gazdálkodásával kapcsolatban jelenleg nyomozás van folyamatban, melyben a tanácsadó tevékenységről készült vélemény és a kapcsolódó szerződések a nyomozó hatóság rendelkezésére állnak.”

További részleteket viszont nem árultak el. Nagy valószínűséggel azonban arra az eljárásra utalt a Hivatal, ami Tényi István volt fideszes politikus feljelentése nyomán indult még februárban. Tényi Magyar Péter első, Partizánnak adott interjúja után fordult a hatóságokhoz az abban elhangzottak miatt.

A jelentésre mutogat az MFB

A KEHI közlemény után a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) is életjelet adott, és szintén a tegnapi nap folyamán közölte, hogy „a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (KEHI) vizsgálata után nem hosszabbította meg Magyar Péter vezérigazgatói megbízatását a Diákhitel Zrt.-nél.

Azt írták, „a KEHI 2021 során folytatott átfogó vizsgálatot a Diákhitel Zrt.-ben, amely érintette a beszerzésekkel és szerződésekkel kapcsolatos gyakorlatot is. A Magyar Fejlesztési Bank ezt követően 2022-ben nem hosszabbította meg Magyar Péter vezérigazgatói megbízatását.”

Csakhogy ezt a kijelentés teljesen ellentmond az MFB korábbi, saját közleményének.

Az akkori hírek szerint ugyanis „a Magyar Fejlesztési Bank csoporthoz tartozó Diákhitel Központ Zrt. vezérigazgatója, Magyar Péter saját kezdeményezésére, közös megegyezéssel távozik a cég éléről.”

Sőt, az MFB még azt is hangsúlyozta közleményében, hogy „a távozó vezérigazgató rendkívül sikeres időszakot zárt le. Magyar Péter a társaságot 2018 óta vezette, irányítása alatt vezették be a jelenlegi legnépszerűbb terméket, a szabad felhasználású Diákhitel Pluszt, illetve tavaly májustól elérhetővé vált a szak- és felnőttképzési hitel is.”

A KEHI-jelentést egyébként 2021 augusztusában zárták le, Magyar pedig még további fél évig a DHK vezérigazgatója volt.

Nyitókép: A KEHI-jelentés első oldala. 

Source