Rogánék kedvenc cége hirdetheti a frissen modellváltott BME álláshelyeit

A Balásy Gyula-féle Lounge Design Kft., a kék propagandaplakátokról ismert kommunikációs cég nyerte a NKOH pályázatát, 14 millióért terjesztheti a BME álláshirdetéseit.

Rogánék kedvenc cége hirdetheti a frissen modellváltott BME álláshelyeit

Alig több mint két héttel a modellváltás után már megjelent egy kormányközeli cég a BME körül. A Balásy Gyula-féle Lounge Design Kft., a kék propagandaplakátokról ismert kommunikációs cég 14 millióért hirdet álláshelyeket a Műszaki Egyetemen.

Hosszas agónia után idén március 1-én a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen (BME), az egyik utolsó hagyományos állami egyetemen is megtörtént a modellváltás. Az egyetem fenntartása így – a többi, alapítványi tulajdonba adott egyetemtől eltérően – egy részvénytársasághoz, a BME Fenntartó Zrt.-hez került a Kulturális és Innovációs Minisztériumtól.

A BME Fenntartó Zrt. ma állami tulajdonú cég, vezérigazgatója Vetési Iván, a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója. Így a BME még papíron állami egyetem, ám ez valószínűleg nem sokáig marad így, a részvények privatizálásáról már folynak a tárgyalások, a HVG szerint jó eséllyel a MOL vásárolhatja majd meg a részesedés nagy részét, ezzel az olajcég válhat az egyetem fenntartójává. A BME Fenntartó Zrt. háromfős felügyelőbizottságának egyik tagja ugyanis Kelemen Béla, aki 20 éve tagja a MOL vezetésének is, és jelenleg a vállalatcsoport Működési Kiválóság szervezetének igazgatója. A HVG értesülése szerint már folynak a tárgyalások az egyetemfenntartó és a MOL között a részvényvásárlásról.

Megjelent a propagandagyár

Nem sokkal a modellváltás után jelent meg az Európai Unió közbeszerzési adatbázisának honlapján egy a BME-t érintő pályázati eredményhirdetés. A Rogán Antal vezette Nemzeti Kommunikációs Hivatal még tavaly írt ki pályázatot BME-s álláshelyek hirdetésére, aminek most született meg az eredménye.

Aki ismeri a Rogán-féle hivatal közbeszerzéseit, annak nem lesz meglepő az eredmény: a BME javára eljáró hivatal Balásy Gyula cége, a Lounge Design Kft. pályázatát fogadta el, így ők hirdethetnek bruttó 14 millió forintból a műegyetemnek.

Az 1979-ben született Balásy Gyula a Fidesz régi szövetségese, aki már 2005-ben a pártnak dolgozott, és besegített a 2010-es kampányába is. Ezt az Orbán-kormány később közpénz-milliárdokkal hálálta meg: Balásy cégei gyakorlatilag monopolizálták a kormányzati hirdetések piacát. Ebben fő szövetségesük Rogán Antal és a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) lett, ahonnan

az elmúlt években New Land Media Kft. és a Lounge Design Kft. az elmúlt években összesen 293,7 milliárd forint (760 millió dollár) értékű kormányzati megbízást nyert el, érdemi verseny nélkül.

A Balásy-féle cégek legismertebb termékei a kormány kék propagandaplakátjai, amelyek hol a migránsokkal, hol Soros Györggyel, hol a háborúval riogatva borítják be rendszeresen az országot.

Balásyéknak az elnyert közpénz-milliárdokból többek között fényűző új székházra is telt. Az Átlátszó 2020-ban mutatta be azt a luxusvillát (Balásynak mint magánszemélynek a birtokát), ahova a cégeket költöztették.

Tavaly a Szabad Európa egy kiszivárgott táblázatra hivatkozva arról írt, hogy Balásy cégei az ajánlataikat rendszeresen túlárazzák, teljesen abszurd tételekért kérnek irreális összegeket. A cikk megjelenését követően Vadai Ágnes parlamenti képviselő (DK) kérdésére Polt Péter legfőbb ügyész azt válaszolta, hogy „a hivatkozott szerződések kapcsán a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda hűtlen kezelés bűntette és más bűncselekmények miatt 29022/103/2024. bü. számon rendelt el nyomozást.”

Ezt akkor az Átlátszó is megírta, mire a Lounge Group perrel fenyegetőzött, tagadva, hogy bármilyen nyomozás folyna ellenük; a fenyegetést azonban egyelőre nem követte tett.

Arra azonban a közbeszerzési adatbázis szerint biztosan volt példa, hogy a Miniszterelnökség Közbeszerzési Felügyeleti Főosztálya utólag érvénytelenítette a Balásyék által elnyert pályázatokat. 2023-ban egy esetben a NKOH jogsértően zárta ki a versenyből a Lounge Design vetélytársát, egy másik esetben a felügyelet túlárazott tételeket talált Balásyék győztes pályázatában. A cégek mindkét alkalommal EU-s pénzekért pályáztak.

Mindezek ellenére a kormány újra és újra Balásy cégeit kéri fel kommunikációs feladatokra, a BME-s álláshirdetések mellett idén ők hirdethetik 24 milliárd forintból a magyarországi turizmust, és szintén Balásy cégei nyerték meg Schmidt Mária Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Alapítványának félmilliárdos kommunikációs tenderét.

Zubor Zalán

Frissítés (2025. március 20.): Cikkünk megjelenése után a BME kommunikációs igazgatója az alábbiak megjelentetését kérte: „A cikkben leírt beszerzésnek nincs semmi köze a BME fenntartóváltásához. Az érintett beszerzés kötelező központosított közbeszerzés keretében a Nemzeti Kommunikációs Hivatalon (NKOH) keresztül történt. A 11,7 millió forint összegű hirdetési keretmegállapodás beszerzését a Nemzeti Kommunikációs Hivatal bonyolította le és annak teljesítésére az NKOH-val keretszerződéssel rendelkező Lounge Design Kft-t választotta ki. Idén februárban csak a BME és a Lounge Design közötti 2024-ben létrejött szerződés 2025 áprilisáig történő meghosszabbítására került sor.”

Címlapkép: Átlátszó montázs

Source