TENET Media-ügy: az MCC vendége biztosan tudta, hogy orosz pénz van a cége mögött
„Az oroszok fizettek, szóval szerintem lehet nekik számlázni a következő hónapra” – idézi a pár napja Magyarországon fellépett Lauren Chent az amerikai igazságügyi minisztérium vádirata.
Nem tudtak róla, hogy az orosz propagandaadó, az RT fedőcégének dolgoznak, állítják a nemrég lebuktatott amerikai TENET Media videósai. Az viszont a vádirat alapján biztos, hogy a cég két vezetője tisztában volt a cég orosz hátterével. Egyikük Lauren Chen kanadai influenszer, aki a magyar kormány lobbistáival is jóban van, idén az MCC fesztiválján vendégeskedett.
„Az oroszok fizettek, szóval szerintem lehet nekik számlázni a következő hónapra” – idézi az amerikai igazságügyi minisztérium vádirata a TENET Media nevű cég egyik bejegyzőjét. A vádirat szerint „Alapító 1” és „Alapító 2” több emailben is úgy hivatkoztak a céget finanszírozó rejtélyes figurákra, hogy „az oroszok”.
Az igazságügyi minisztérium szeptember elején indított eljárást két orosz állampolgár, Kosztyantin Kalasnyikov és Elena Afanaszjeva ellen, akiket a külföldi lobbisták regisztrációjáról szóló törvény, a FARA megsértésével, valamint pénzmosással vádolnak. Kalasnyikov és Afanaszjeva az orosz állami tévéadó, az RT (korábban Russia Today) munkatársai, akik a vád szerint egy nemzetközi céghálón keresztül mintegy 10 millió dollárt juttattak egy Amerikában bejegyzett médiacégnek, azzal a céllal, hogy így befolyásolhassák az amerikai közvéleményt.
Bár a vádirat nem nevezi meg a céget, a leírás alapján könnyen azonosítható a Tenessee államban bejegyzett TENET Media nevű cég. A vállalat több ismert jobboldali megmondóembert alkalmazott, akik a TENET saját felületeire gyártottak videókat, illetve saját tartalmaikat licenszelték a cégnek.
Amerikai Megafon orosz pénzből
Az alkalmazottak között többen ismertek Magyarországon is: nem titok, hogy a Fidesz-holdudvar saját influenszer-kampányait és a Megafon felépítését az amerikai jobboldali netvideó-szcéna inspirálta, olyan hálózatok, mint a Ben Saphiro-féle The Daily Wire (ismertebb szereplői Matt Walsh, Candace Owens és Steven Crowder), vagy a Glenn Beck-féle Blaze Media, amely két, később a TENET Mediában feltűnt közszereplőt is kinevelt, Dave Rubint és Lauren Chent.
A kanadai Lauren Chen korábban a Pesti TV-nek adott interjút. Idén ős is járt Magyarországon az MCC Feszt előadójaként, és az erről szóló posztját Orbán Balázs is megosztotta Facebook-oldalán.
Rubin tavaly a magyar kormány amerikai lobbiszervezete, a Danube Institute rendezvényén lépett fel. Az intézény beszámolója szerint arról beszélt, „Magyarország példaként szolgál nemcsak Európában, hanem Floridában is. Az amerikai államban mintaként tekintenek határvédelmi stratégiáira, a gyermekvédelmi intézkedésekre, valamint a woke-ideológia ellen történő határozott fellépésére”.
A Danube Institute a Batthyány Alapítványon keresztül állami pénzből működik, és ahogy tavaly írtunk róla, számos médiatartalmat rendeltek amerikai jobbolali aktivistáktól. Ezek célja, hogy az Orbán-rendszert példaként, Magyarországot a jobboldali-populista mozgalom mintaállamaként mutassák be.
Rubin tavaly Magyarországon járt, és a Karmelita kolostorban is vengégeskedett, ezután videóban dícsérte Orbán Viktort:
A TENET Media-ügy kirobbanása után a hálózat szereplői azzal védekeztek, hogy megtévesztették őket, nem volt fogalmuk arról, hogy munkájukért Oroszországból kapnak pénzt. „Én és más kommentátorok ennek az ügynek az áldozatai voltunk. Semmit sem tudtam a csalásokról” – írta például Rubin.
Tim Pool, a TENET egy másik tartalomgyártója szintén azt mondta, „a ezek az állítások igaznak bizonyulnak, akkor engem és a többi személyiséget és kommentátort is becsaptak, és áldozatok vagyunk.” Pool a Washington Post szerint egyébként videónként 100 ezer dollárt (36 millió forintot) kapott a cégtől és abban hónapban, amikor Tenet leszerződtette, több új ingatlant, köztük egy gördeszkaparkot vásárolt.
Fiktív belga üzletember és magyar fedőcég
Az valóban igaz, hogy a vádirat különbséget tesz a TENET tartalomgyártói és alapítói között. Előbbieket az irat szerint megtévesztették a céget finanszírozó oroszok, akik álnevekkel kommunikáltak (ezek között szerepelt a magyaros hangzású „Victoria Pesti” is). Ezzel szemben a cég bejegyzőiről a dokumentum azt írja, a két orosz finanszírozóval közösen dolgoztak azon, hogy a kommentátorokat megtévesszék, és elrejtsék, honnan jön valójában a pénz. „Kalasnyikov, Afanaszjeva, Alapító-1 és Alapító-2 együtt dolgoztak azon, hogy elfedjék az Amerikai vállalat-1 valódi finanszírozási forrását – azaz az RT-t – Kommentátor 1 és Kommentátor 2 között.” (A WP szerint a Kommentátor 1 és 2 Dave Rubint és Tim Poolt takarja.)
A tenesse-i cégbíróság nyilvántartása a TENET Media képviselőiként Liam Donovant (Lauren Chen férje) és Lauren Tam-ot (Lauren Chen hivatalos neve) nevezi meg.
Az alapítók a leszerződtetni kívánt tartalomgyártóknak azt mondták, a céget egy francia-belga üzletember, bizonyos Eduard Grigoriann finanszírozza. Grigoriann egy kitalált figura, aki a sztori szerint több banknál dolgozott magas beosztásban, majd saját befektetőcéget indított, ennek keretében szeretne befektetni az amerikai médiába is.
A vádirat alapján úgy tűnik, az egyik tartalomgyártónak is gyanús volt, hogy a Grigoriann nevére semmilyen találatot nem ad ki a Google.
Egy idézett email szerint Alapító-1 (Lauren Chen) az egyik RT-s ügynöktől kért olyan anyagot, amit bizonyítékként küldhet el a tartalomgyártónak. Végül a kommentátor – a WP szerint Dave Rubin – egy egyoldalas önletrajzot kapott Grigoriannról. Ez úgy tűnik, meggyőzte, mert nem sokkal később leszerződött a TENET Mediával. A CV-ben csak az szúrt neki szemet, hogy Grigoriant a „társadalmi igazságosság” támogatójaként jelölik meg, ez ugyanis „olyan kifejezés, amit a liberálisok használnak”.
Ellentmondásos, hogy Lauren Chen és Liam Donovan mennyire lehettek tisztában azzal, hogy a pénz Oroszországból jön. A vádirat szerint az RT ügynökei velük is álnéven kommunikáltak, azonban úgy tűnik, már a bejegyzés előtt tudhatták, hogy azok, akik a pénzt biztosítják, oroszok. 2023 szeptemberében Chen egy kérdést tett fel azon a Discord-szerveren, amit azért hoztak létre, hogy az álnéven író finanszírozókkal beszéljenek. Amíg a válaszra várt, Chen a Google-n rákeresett, hogy „mennyi a pontos idő Moszkvában” – olvasható az iratban.
Az említett szervert még 2021-ben hozták lére, a TENET Media bejegyzése előtt. A korai üzenetekben Chen és Donovan többször „az oroszokként” hivatkoztak a pénzforrásaikra. Május 12-én kelt üzenetben azt írták, „szóval az oroszoknak számlázunk a cégtől, igaz?” Nem sokkal később Alapító-1 (Chen) üzenetet küldött az Alapító-2-nek (Donovan), miszerint: „az oroszok fizettek, szóval szerintem lehet nekik számlázni a következő hónapra.” Júniusban pedig azt írta, hogy „számlázzuk ki az oroszoknak az utolsó hónapot, amint végeztünk az extra opedekkel”.
Fontos részlet, hogy Lauren Chen ebben az időszakban maga is dolgozott a RT-nek.
Az oldal archívuma szerint Chen 2021 márciusa és 2022 februárja között több cikket is írt az RT online változatára, utolsó írása alig több mint egy héttel az Ukrajna elleni teljeskörű invázió előtt jelent meg. Tehát amikor segített elindítani az RT titkos alvállalkozását, a TENET Mediát, akkor még saját néven publikált az RT-n.
A TENET Medián ezzel szemben Chen neve a cégnyilvántartáson kívül alig szerepelt, a cég arcai a leszerződtetett tartalomgyártók voltak. Chen ehelyett a 2023 januárjától kezdve egy „influencer tehetségkeresésről” szóló szerződés keretében dolgozott az RT-s ügynököknek, ennek célja kommentátorok felkutatása és leszerződtetése volt. A vádirat szerint ebben a szerződésben jelent meg egy Magyarországon bejegyzett cég, amely ügyfélként szerepelt a szerződésen.
A vádirat a „magyar fedőcéget” nem nevezi meg, ennek neve, bejegyzői egyelőre ismeretlenek. A céggel és más részletekkel kapcsolatban emailben kérdeztük a TENET Media bejegyzőit és alkalmazottjait, de nem érkezett tőlük válasz. Lauren Chen egyébként az ügy kirobbanása után teljesen eltűnt a nyilvánosság elől, és a vádiratot sem kommentálta.
Nem az a cél, hogy megszeressék Putyint
A TENET Media tartalomgyártói közül többen azt állították: nem diktálták nekik, mit kell mondaniuk, szerkesztői szabadságot kaptak. Ugyanakkor a vádirat szerint az orosz finanszírozók arra kérték a tartalomgyártókat, készítsenek videót a 2024 márciusi moszkvai terrortámadásról, amiben Ukrajnát vagy az Egyesült Államokat vádolják a támadással.
A 145 életet követelő támadást az Iszlám Állam egyik szervezete követte el; a támadás után orosz állami vezetők az ukránokat kezdték el vádoni, ugyanez az állítás a magyar kormánymédiában is megjelent. Egy másik alkalommal pedig Tucker Carlson moszkvai riportjának újraközlését kérték – ezt Rubin szóvá is tette, szerinte ez már „nyílt reklámnak tűnik”.
A Wired mesterséges intelligencia segítségével elemezte, hogy pontosan milyen témákról szóltak a TENET Media által közzétett videók. Az elemzésből kiderül, hogy a tartalmak viszonylag kevés esetben szóltak Oroszroszágról vagy Ukrajnáról. Az egyik ilyen videó Tim Pool műsorának egy szegmense, ahol a kommentátor indulatosan arról beszél, hogy „Ukrajna az ellenségünk”, hogy le kell állítani minden katonai segélyt, és „elnézést kell kérni Oroszországtól”.
Pool azt a hírt kommentálta, hogy Németországban egy ukrán csoportot vádolnak az Északi Áramlat gázvezeték felrobbantásával, ami szerinte azt mutatja, hogy Ukrajna robbantotta ki a konfliktust – valójában a gázvezetéket 2022 szeptember 26-án, több mint fél évvel Ukrajna lerohanása után robbantották fel.
A Wired elemzése szerint az orosz pénzből készült videók nagy része nem az orosz-ukrán háborúról, hanem az amerikai „kultúrharc” fő témáiról szólt.
Jó példa erre az, hogy míg a videókban az „Ukrajna” szó csak 67 alkalommal fordul telő, addig a „transznemű” kifejezés 98-szor, a „transz” pedig 152 alkalommal. A leggyakoribb szókapcsolatok között található a „fehér emberek”, „fekete emberek”, „polgárháború”, „szólásszabadság”, „titkosszolgálat”, „illegális bevándorlók” kifejezések, illetve az utóbbi időben jobboldali kommentátorrá avanzsált Elon Musk neve.
Szintén gyakran szerepelt a videókban a „Black Lives Matter” és a „Sweet Baby Inc” szó – utóbbi egy kanadai tanácsadó cégre utal, amely a videójáték-fejlesztőknek adott tanácsokat arról, hogy hogyan tegyék a játékokat és a munkakörnyezetet sokszínűbbé és elfogadóbbá. A cég a közelmúltban az online kultúrharc egyik botránykövévé vált, kritikusai (a TENET videósaihoz hasonló szereplők és az ilyen botrányokra szakosodott gamer-videósok) szerint ez a cég „teszi tönkre” a játékokat, „woke”-ká teszi őket.
Ezek a témák beleillenek az orosz propaganda közelmúltbeli működésébe:
az ellenséges országban folytatott propaganda fő célja nem az, hogy megszerettesse Putyint a lakossággal, hanem, hogy megosztottságot és feszültségeket generáljon a társadalomban.
A TENET-üggyel párhuzamosan került nyilvánosságra egy másik orosz dezinformációs művelet, amely mögött egy Social Design Agency nevű moszkvai cég állt. A cég számos weboldalt jegyzett be, amelyek mainstream amerikai hírportálokra hasonlítottak, és ezek segítségével terjesztettek álhíreket.
Az úgynevezett Good Old USA Project egyik nyilvánosságra került irata így fogalmazta meg a dezinformációs kampány célkitűzéseit:
„Az emberek félnek attól, hogy elveszítik az amerikai életmódot és az amerikai álmot. Ezeket az érzéseket kell kihasználni egy információs kampány során az Egyesült Államokban”. A dokumentum szerint a republikánus szavazók magukat „a színes bőrűeket előnybe hozó diszkriminációjának áldozatainak” érzik, és az ilyen és hasonló, létező megosztottságokat kihasználva érdemes kihegyezni az üzeneteket.
A Good Old USA terv célja vállaltan Donald Trump kampányának segítése volt, ez azonban önmagában még nem volt elegendő. Az iratok szerint „egyik jelentős amerikai politikus sem tekinthető orosz- vagy Putyin-pártinak”, ezért a dezinformáció célja, hogy a közvélemény figyelmét a hazai problémákra irányítsa rá, azt a nézetet erősítve, hogy túl sok a probléma otthon, és ezért hiba a külpolitikára, például Ukrajna támogatására fordítani az ország erőforrásait.
Zubor Zalán
Címlapkép: Átlátszó montázs