24 milliárd forintért reklámozhatják Magyarországot Balásyék szerte a világon
A kormányközeli New Land Media és a Media Dynamics Kft. sokadszorra nyeri el a Nemzeti Kommunikációs Hivatal médiaügynökségi és kutatási feladatok ellátására kiírt tenderét.

Ahogy azt február közepén megírtuk, a kormányközeli New Land Media és a Media Dynamics Kft. lett a befutó a Nemzeti Kommunikációs Hivatal médiaügynökségi és kutatási feladatok ellátására kiírt tenderén. Akkor még nem voltak ismertek a számok, most azonban kiderült, pontosan mennyi közpénzt szán a marketinges feladatokra a kormány: a keretmegállapodás értéke 24 milliárd forint.
Közbeszerzési eljárást írt ki december 24-én a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) a Visit Hungary Nemzeti Turisztikai Szervezet Nonprofit Zrt. és a Kisfaludy2030 Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. részére médiaügynökségi és kutatási feladatok ellátására. A kormány a következő feladatokra keresett vállalkozókat: „Magyarország turisztikai célú népszerűsítése, a külföldről beutazó turizmus erősítése, magasabb státuszú utazók, valamint a belföldi lakosság megszólítása, a magyar turisztikai szolgáltatások fejlődésének kommunikálása a megfelelő célcsoportok felé”.
A kommunikációs kampányokat nemcsak lebonyolítani, de mérni és értékelni is kell, továbbá el kell látni a hazai közterületi megjelenések nyomdai gyártási feladatait, és kutatni is kell. Az NKOH évente legalább 6 db komplex kampánnyal számol, amelyből kettő belföldön, négy pedig külföldön zajlana.
A tervezett külföldi helyszínek: Amerikai Egyesült Államok, Kína, Koreai Köztársaság, Egyesült Királyság, Németország, Olaszország, Spanyolország, Svédország, Dánia, Norvégia, Finnország, Franciaország, Izrael, Ausztria, Románia, Lengyelország, Csehország, Szlovákia és Szerbia. Egyéb potenciális régiók/célországok lehetnek: Japán, Törökország, Svájc, Írország, India, Ausztrália, Mexikó, Brazília, Öböl-menti országok, Benelux államok és Horvátország.
Február közepén az EKR-be feltöltött dokumentumokból kiderült, hogy a keretmegállapodást a Media Dynamics Kft. és a New Land Media Reklám, Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. nyerte (alvállalkozóként bevonva a Századvég Közéleti Tudásközpont Alapítványt), miután a másik ajánlattevőt, a bormarketingért felelős kormánybiztos Rókusfalvy Pál érdekeltségét, a Roxer Kommunikációs Ügynökség Kft.-t kizárták. Azt viszont nem lehetett tudni, pontosan milyen összegről szól majd a szerződés.
Most közzétették a hivatalos eredménytájékoztatót, amely alapján
a megbízás összesen 24 milliárd forint értékű lesz.
A két cég nem először kapja meg ezt a feladatot. 2019-ben például tízmilliárd forintos állami keretszerződés keretében népszerűsíthették Magyarországot.
Akkor a cégeknek évi 9 átfogó kampányt kellett megvalósítaniuk, azokból hatot külföldön. Egy kampány minimum négy, maximum nyolc hétig tartott. Az európai országok nagy része mellett kiemelt fókuszként szerepelt a kampányokban Izrael, Kína, Oroszország, Amerikai Egyesült Államok és Kanada.
A tenderen indult még a Wavemaker Hungary Kft. is, de őket kizárták.
Majd 2021-ben is ők lettek a befutók, akkor 12 milliárdos megbízást kaptak. Abban az évben senki más nem tett ajánlatot, így a New Land Media és a Media Dynamics Kft. könnyedén nyert.
Évek óta mindent visznek
Ahogy arról lapunk már többször is beszámolt, az 1979-es születésű Balásy Gyula 2004-ben alapította meg a Lounge Design Kft.-t, és már 2005-ben, az első nemzeti konzultáció idején dolgozott a Fidesznek. 2009-ben a józsefvárosi időközi választásokon az ő cége felelt Kocsis Máté kampányáért, majd a 2010-es önkormányzati választásokon már több városban is segítette a pártot. A Fidesz 2010-es országgyűlési választási győzelme után Balásy cégei folyamatos nyertesei lettek a kormányzati reklámmegrendeléseknek.
2018-tól kezdődően a New Land Media és a Lounge Design monopolhelyzetbe került az állami kommunikációs piacon.
Az ő nevükhöz fűződik a kék plakátos kampányok lebonyolítása is, amelyekre 2016 és 2022 között összesen 197 milliárd forint közpénzt költött el a kormány.
A két cég bevételeinek jelentős része főként a Rogán Antal felügyelte Nemzeti Kommunikációs Hivatal megbízásaiból származik. Hogy ezek a tenderek hogyan zajlanak, arról tavaly írtunk részletesen, de nemrég a K-Monitor is bemutatta, hogyan éget el évente tízmilliárdokat a kormány a két cégen keresztül, miután kiperelték a Nemzeti Kommunikációs Hivatal rendezvényszervezési keretmegállapodását.
Katus Eszter
Nyitókép: Átlátszó montázs