Káel Csaba elárulta, miért nem kapott állami támogatást a Futni mentem

Hiányzott az eredetiség, szemben a Demjén-musicallel. The post Káel Csaba elárulta, miért nem kapott állami támogatást a Futni mentem first appeared on 24.hu.

Káel Csaba elárulta, miért nem kapott állami támogatást a Futni mentem

Interjút adott a Mandinernek Káel Csaba filmügyi kormánybiztos, egyben a támogatásokat osztó Nemzeti Filmintézet elnöke, aki a beszélgetésben azokra a hírekre is reagált, miszerint tavaly több független film készült Magyarországon, mint állami finanszírozású, és többen is váltottak jegyet az előbbiekre.

A hergelésre kétségtelenül alkalmasak az ilyen megállapítások, kár, hogy általában tele vannak részigazságokkal és csúsztatásokkal. Először is: mit jelent az, hogy független film? Magyarországon régóta úgy működik a támogatási rendszer, hogy a nálunk forgó produkciók, a hazaiak és a külföldiek egyaránt, közvetett állami támogatásként, adó-visszatérítés formájában visszaigényelhetik a gyártási költségeik harminc százalékát. A többség él is ezzel a lehetőséggel, az elenyésző kisebbség nem; ha szigorúan vesszük, csak utóbbiak tartoznak a független kategóriába

– mondja Káel, aki szerint az is megkérdőjelezhető, hogy az NFI támogatásával készült tévéfilmeket miért nem számolták bele a nézettségi statisztikákba, illetve azt is sérelmezi, hogy a 2023-ban bemutatott, de tavaly is még 200 nézőt gyűjtő Semmeilweis kimaradt „a nagy számolásból”.  A csúsztatásokat szerinte csak fokozza, hogy a mozis nézőszámokat nem lehet pontosan tudni. A mozik egy része nem vezet naprakész kimutatást.

Ezt követően szóba került a Herendi Gábor által rendezett Futni mentem, amely 500 ezer fölötti nézőjével nemrég az elmúlt 25 év legnézettebb magyar filmjévé vált, ám az NFI annak idején nem tartotta alkalmasnak fejlesztésre. Káel meggyőződése, hogy az akkori ismereteik birtokában helyesen döntöttek. Mint mondja, a filmintézet több körben is támogatta a forgatókönyv fejlesztését, de az a forgatókönyv-verzió, amelyből végül elkészült a Futni mentem, nem járt nála.

Vagyis az alkotók maguk sem tartották eléggé jónak a korábbi verziókat, és alaposan átírták. De nem csak ez volt az elutasítás oka

– mondja a kormánybiztos, hozzátéve, hogy „mivel ez egy cseh film újragondolása, úgy véltük, inkább a piacra bíznánk a támogatását. Egy állami fenntartású szervezetnek ugyanis nem az ilyen típusú alkotások létrejöttének segítése az elsődleges feladata.”

Ellenpéldaként a Hogyan tudnék élni nélküled című Demjén-musicalt hozza fel, amely szintén átlépte a félmilliós nézőszámot, és szerinte ennél az eredetiség volt az állami támogatás mellett szóló döntő érv.

Rákay Philip hétmilliárdból készült, Most vagy soha! című Petőfi-filmjéről is kifejtette a véleményét. Úgy látja, ennek „sokat ártott, hogy már a bemutatója előtt, látatlanban átpolitizálódott: finoman szólva is hátrányból indult.”

Nemrég Herendi Gábort is kérdeztük a Futni mentem sikeréről és a magyar film helyzetéről, interjúnkat itt olvashatják:

Kapcsolódó
Herendi Gábor: Most bebizonyosodott, hogy mégis maradtak mozinézők
Már több mint félmillió mozijegyet adtak el a Futni mentemre, de Filmintézet úgy tesz, mintha nem létezne. Interjú a rendezővel, akinél senkinek nincs nagyobb közönsége Magyarországon.

The post Káel Csaba elárulta, miért nem kapott állami támogatást a Futni mentem first appeared on 24.hu.