Már négy éve nem érkezik közvetlenül Ukrajnából orosz gáz, és ezt mi akartuk
Orbán Viktor miniszterelnök viszont azt állítja, „az ukránok lezárták azt a vezetéket, amin keresztül gáz érkezett Magyarországra”.
2021 őszén adták át a kiskundorozsmai gázállomást, azóta Ukrajna felől közvetlenül orosz gáz nem is érkezik. Orbán Viktor miniszterelnök viszont azt állítja, „az ukránok lezárták azt a vezetéket, amin keresztül gáz érkezett Magyarországra”. Pedig a Déli Áramlat pont azért épült, hogy Ukrajnát kihagyják a szállításból. Amikor pedig az ukránok reklamáltak ezért még 2021-ben, Szijjártó bekérette az ukrán nagykövetet.
„Ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is. Az elmúlt napokban kedvezőtlen fejlemények történtek az európai energiaellátás világában, az ukránok lezárták azt a vezetéket, amin keresztül gáz érkezett Magyarországra. Az amerikai leköszönő elnöki rendszer pedig olyan szankciókat vezetett be, amelyek felemelik az energia árát Európában is. Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is. Most az a feladatunk, hogy megvédjük az egyetlen megmaradt gázvezetéket, amely Oroszország területéről Magyarországra hozza a gázt, ez a vezeték pedig Szerbián keresztül érkezik Magyarországba; a közös érdek, hogy együtt védjük meg a családjainkat, a háztartásainkat és a vállalatainkat az egyre magasabb energiaárakkal szemben. Erről fogunk magunk is elnökkel tárgyalni” – a napokban posztolta ezt Orbán Viktor miniszterelnök.
A legérdekesebb a bejelentésében, miszerint „Az elmúlt napokban kedvezőtlen fejlemények történtek az európai energiaellátás világában, az ukránok lezárták azt a vezetéket, amin keresztül gáz érkezett Magyarországra”. De ez így van? Nem egészen.
Déli Áramlat Ukrajna elkerülésére
„Először 2021 végén, 2022 elején jöhet gáz a Török Áramlat nevű gázvezetéken keresztül Magyarországra”, „a gázvezeték Oroszországot köti össze közvetlenül Törökországgal a tenger alatt. A Török Áramlat – amely megépítésének első szakasza már lezárult – célja az is, hogy kikerülje Ukrajnát. A vezeték bővítése Bulgária, Szerbia és Magyarország irányába folytatódik – tette hozzá.” – 2020 januárját írtuk, amikor a még létező ITM államtitkára, Kaderják Péter ezeket az M1-en elmondta. Az építkezés 2021 őszére kész is lett, a magyar-szerb határtól Kiskundorozsmáig 15 kilométernyi vezetéket építettek ki mintegy 23 milliárd forintból.
„A magyar-orosz hosszútávú megállapodás szeptember 30-án lejárt, ezért új együttműködésre volt szükségünk, amit hétfőn meg is kötöttünk a Gazprommal, amely október elsejétől hatályos. Ennek eredményeként Magyarország gázellátása 15 évig biztosított.
Évente 4,5 milliárd köbméternyi gázt veszünk két útvonalon, minden eddiginél kedvezőbb áron. Ebből 3,5 milliárdnyi Szerbiából, míg a maradék 1 milliárd Ausztriából érkezik majd”
– ezt már 2021 szeptemberében mondta Szijjártó Péter. Szeged közelében, a kiskundorozsmai gázállomáson. A csővezetékről úgy beszélt, „egy állam egyik legfontosabb kötelezettsége az energiaellátás garantálása, ami nem lehet ideológiai, politikai kérdés, ugyanis azzal nem lehet felfűteni a lakásokat és házakat, és ipart sem lehet működtetni. Mindehhez gáz kell, és ha abból egy országnak nincs elég, akkor vásárolnia kell. Emellett fejleszteni kell a hazai hálózatot is, hogy minél több útvonalon tudjunk gázt vásárolni. Éppen ezért épült meg a magyar-szerb határig a gázvezeték, amely lehetővé teszi, hogy csatlakozzunk a délkelet-európai gázszállítási útvonalhoz, ehhez elengedhetetlen volt a szerb, a bolgár és a török nemzeti hálózat fejlesztése is”.
A novekedes.hu akkor megjegyezte, „mindenesetre a megállapodás egy fontos eleme volt, hogy az évi 4,5 milliárd köbméteres mennyiséget a Gazprom két útvonalon szállítja majd Magyarországra: 3,5 milliárd köbmétert Szerbia felől, déli irányból, 1 milliárd köbmétert Ausztria felől nyugati irányból. Mindez izgalmas, de a legizgalmasabb mégiscsak az, hogy honnan nem szállít, hiszen a természetes útvonalnak tűnő keleti irányból,
azaz Ukrajnán keresztül nem jön majd gáz.”
Emiatt „ha Ukrajnán nem megy keresztül már fontos gázfolyosó, de Ukrajna mégis szeretne gázt vásárolni, akkor abból lehetne pénzünk, hogy mi szolgáljuk ki őket, vagyis Magyarország felől kapnának gázt.”
Az ukránok ezért reklamáltak is. De Szijjártó Péter külügyminiszter kiosztotta őket, 2021-ben azt mondta
„az ukránoknak semmi közük ahhoz, hogy mi kivel, miről állapodunk meg.
Szuverenitásunk és nemzetbiztonsági érdekeink súlyos megsértésének tartjuk, hogy meg akarják akadályozni hazánk biztonságos gázellátását, a magyar emberek otthonainak fűtését és az ipar működtetését”. Majd bekérette a nagykövetet, mivel az ukrán külügyi tárca a szerződéskötésre úgy reagált, „meglepődtek és csalódtak Magyarország döntése miatt, miszerint Ukrajnát elkerülő útvonalon történő gázszállítási szerződést kötött.”
Mi küldünk Ukrajnába gázt, nem onnan jön
A Fölgázszállító Zrt. (FGSZ) adatai szerint a cikkírás időpontjában mintegy 152 ezer köbméter/óra földgáz távozott Ukrajna felé. A VIP Bereg átléptetőpont adatai szerint 2021 óta ennyi gáz érkezett Ukrajna felől.
Ugyanakkor ez nem azt jelenti, hogy Oroszország felől jönne tranzit, hanem hogy a Magyarországról ott betárolt gáz érkezett vissza. Vagyis nincs szó tranzitról, így annak leállítása közvetlenül nem is érintheti Magyarországot. A gáz ára most a 2023 októberi áron áll, 50 euró/MWh-án.
Ausztria felé viszont ment orosz gáz, mintegy 1 milliárd köbméter évente, majd onnan Magyarországra. Hogy miért, és ez kinek éri meg, nem tudni. Az MVM 2021-ben hírlevelében felidézte, „az Ukrajna felőli import mértéke ugyanakkor esett, és megszűnt a tranzit is, ám szerinte az ukrán-magyar vezeték stratégiai fontosságán kevéssé változtat egy ideiglenes forgalomcsökkenés”.
Az MVM 2022-es hírlevelében azt írja, „januárban tavaly decemberhez képest radikálisan csökkent az orosz behozatal, mivel az orosz fél minimálisra csökkentette az európai szállításait. Az Északi Áramlaton keresztül 6 százalékkal, a Jamal vezetéken 71 százalékkal, a Török Áramlaton 21 százalékkal, Ukrajnán keresztül pedig 54 százalékkal csökkent a szállított mennyiség”.
A gázár a 2022 januári 84 euróról februárig 98 euróra drágult.
Ahogy azt is felidézték, „A magyar-ukrán határkeresztező földgázvezetéken rendben zajlik a gázforgalmazás, a vezetéken február 1-je óta garantált exportkapacitások állnak rendelkezésre, és a forgalmazás jellemzően Ukrajna irányába történik.”
Emlékeztetőül, 2022 januárja óta feleződött a gázár. Az ENTSOG (európai gázszállítási hálózat) adatai azt mutatják, 2021-től folyamatosan csökkent az Ukrajna felől érkező gáz mennyisége, annak döntő többsége Szlovákiába jutott. Míg 2021-ben 1000 GWh gáz érkezett, az az orosz támadás után 500 GWh-ra csökkent. Az ausztriai orosz gáz kerülőt a térkép nem mutatja.
Segesvári Csaba
Címlapkép: A Déli Áramlat nyomvonala így kerüli ki Ukrajnát – Átlátszó montázs