Mészáros Lőrinc legújabb légitaxija egy 9,6 milliárd forintos magánrepülőgép

Az osztrák bejegyzésű, OE-HOZ lajstromjelű repülő egy Bombardier Challenger 3500. Nyáron érkezett Montreálból Bécsbe, majd onnan Budapestre.

Mészáros Lőrinc legújabb légitaxija egy 9,6 milliárd forintos magánrepülőgép

Idén júliusban érkezett Montreálból Bécsbe, majd onnan Budapestre az osztrák OE-HOZ lajstromjelű Bombardier Challenger 3500 privát jet. A légijármű a Mészáros köre által már egy ideje használt OE-HUG jelzésű magángép egy újabb verziója, és mindkét gépet ugyanaz az osztrák repülős cég üzemelteti. Az útvonaladatok alapján a milliárdos családját gyakorta reptető helikopter (OE-XWY) egy ideje rendszeresen felbukkan a repülő budapesti le- és felszállásainál, de más tények is igazolják a 9,6 milliárd forintos magángép és a vállalkozó szorosabb kapcsolatát.

A Mészáros Lőrinc és családja által használt luxushelikopter útvonaladatait vizsgálva több olyan repülőtéri fordulóra is bukkantunk, amikor a Glock Aviation kötelékébe tartozó helikopter nem találkozott az OE-HUG jelzésű magánrepülőgéppel Ferihegyen. Ezért – a légijárművek helyzetét és útvonalait rögzítő ADS-B Exchange oldal segítségével – visszanéztük ezen időszakok nyilvános légiforgalmát.

Kiderült, hogy a helikopter már nem csak az OE-HUG, hanem egy eddig ismeretlen – szintén az osztrák AVCON JET AG üzemeltetésében lévő – Bombardier Challenger 3500 fel- és leszállásaihoz is kapcsolódik.

Az OE-HOZ felbukkanása

Megvizsgáltuk a repülőgép eddigi összes útját, amely alapján több dolog is megállapítható.

A privát jet az észak-amerikai kontinensről, Montreálból érkezett Bécsbe idén július 1-jén. Pár nappal később egy próbakört tett Bécs körül, majd július 10-én átrepült Budapestre, és azóta is ez a bázisa.

A magángép Mészáros-féle kötődése már ekkor, a légijármű Magyarországra érkezésekor egyértelművé vált. A milliárdos vállalkozó családja által használt helikopter (OE-XWY) ugyanis aznap kirepült Bécsbe a magánrepülőgéphez, majd a két légijármű szinte egyszerre érkezett hazánkba.

A helikopter a visszaút során Budaörsön szállt le, nem Ferihegyen, ahol a magángép. Ebből arra következtethetünk, hogy a Mészáros-féle helikopter csupán azt a pilótát vitte ki Bécsbe, aki Magyarországra hozta a privát jetet.

Oehoz Oexwy Adsb

Az OE-HOZ jelzésű privát jet és az OE-XWY jelzésű helikopter útvonalábrája 2024. július 10-én (forrás: ADS-B Exchange)

A Rose d’Or-hoz repült először

A magánrepülőgép első útjai is tovább erősítették a feltételezett kapcsolatot a felcsúti vállalkozó körével.

A privát jet a hazánkba érkezését követően két nappal ugyanis már a dél-francia Hyėres-be, majd onnan még aznap Mallorca szigetére, Palma di Mallorca-ba repült.

Oehoz Adsb 240712

Az OE-HOZ jelzésű privát jet útvonalábrája 2024. július 12-én. (forrás: ADS-B Exchange)

A MarineTraffic hajóútvonal- és tengeri analitika szolgáltató adatai alapján a Mészáros érdekeltségébe tartozó Rose d’Or luxusjacht is pont ekkor horgonyzott le a város kikötőjében.

Rosedor Mt 24071213

A Rose d’Or luxusjacht útvonalábrája 2024. július 12. és 13. között (forrás: MarineTraffic)

Másnap a repülőgép visszatért Budapestre, ahol a landoláskor felbukkant a Mészáros-féle helikopter is. Ebből arra következtethetünk, hogy az OE-HOZ csak hazahozott valakit vagy valakiket a jachtról.

Oehoz Oexwy 240713

Az OE-HOZ jelzésű privát jet és az OE-XWY helikopter útvonalábrája 2024. július 13-án (forrás: ADS-B Exchange)

Az OE-HOZ-nak egyébként több olyan útja is volt a nyár folyamán, amikor – bár a helikopterrel nem találkozott – az OE­-HUG-gal szinte váltották egymást, és pár nap eltéréssel ugyanarra a desztinációra repült a két gép. Ilyen célpont volt a Francia Riviérán található Cannes, ahová az eddigi adatok alapján az új privát jet legtöbb útja vezetett.

A már említett Mallorca szigetén is többször jártak a gépek: július elején az OE-HUG többször is, július közepén pedig az OE-HOZ. Mindkét repülőgép találkozott a Mészáros-féle helikopterrel Magyarországon, illetve a Rose d’Or luxusjachttal Mallorcán.

Zadarból Mészáros jött a géppel

Az OE-HOZ nemrég, augusztus végén a horvátországi Zadarban is járt, ahol korábban már az OE-HUG is gyakran megfordult. Mint ismeretes, Mészáros Lőrinc – az érdekeltségébe tartozó eszéki sportegyesületen keresztül – egy Zadar közeli szigeten lévő 700 millió forintért vásárolt villa felett is rendelkezik.

Mészáros pár órás zadari látogatása idején egyébként a város kikötőjében horgonyzott a Szíjj László érdekeltségébe tartozó cég Artemy nevű luxusjachtja is.

A repülő budapesti fel- és leszállásakor mindkét esetben ott járt a Mészáros-féle helikopter. A gép budapesti landolását követően pedig Mészáros Lőrinc egyedül szállt be a helikopterbe, majd átrepült vele a Budaörsi Repülőtérre.

 

Az Átlátszó birtokába került videófelvételen jól látható, amint Mészáros Lőrinc – a repülőgép landolását követően – beül a már ismert OE-XWY jelzésű helikopterbe, és felszáll Ferihegyről.

Bár a repülőgépből való kiszállást a felvétel nem tartalmazza, utánanéztünk a reptér repülőgép-forgalmának. Abból az látszik, hogy ebben az időszakban egyedül az OE-HOZ jelű privát jet érkezett a kisgépes terminálhoz.

A legokosabb utasterű privát jet 9,6 milliárdért

A Mészáros és köre által használt másik, OE-HUG lajstromjelzésű privát jettel azonos márkájú, de újabb típusú Bombardier Challenger 3500 az Aviation Flights repülős oldal nyilvántartása szerint 2024. június 12-én tette meg az első próbaútját az észak-amerikai kontinensen, Kanadában.

Az akkor még kanadai lajstromjelzéssel (C-GOWO) repülő magángép további öt próbautat követően 2024. július 1-jén repült át Bécsbe, az osztrák üzembentartójához, majd onnan pár nappal később Budapestre.

A 2024-es modell újonnani

ára 27 millió dollár, azaz 9,6 milliárd forint. 

Az éves fenntartási költsége kevéssel 3 millió dollár, vagyis 1 milliárd forint felett jár. Ez csaknem 7 ezer dolláros, azaz 2,5 millió forintos költséget jelent óránként az Aircraft Cost Calculator oldal adatai alapján.

Mindezért cserébe az OE-HOZ utasai a repülőgép-osztály legokosabb megoldásait kapják a gyártó leírása szerint. Ez többek közt hangvezérlésű utasfülkét és forradalmian új Naugen-üléseket jelent a high-tech multimédiás berendezések és a drót nélküli eszköztöltő és kapcsolódási lehetőségek mellett. Az akár 10 utas számára is kényelmes utazást biztosító privát jet egyébként 980 km/h-ás utazósebességre képes, és több mint 6200 km a hatótávolsága.

Brassai Kornél

Címlapkép: Az OE-HOZ 2024. augusztus elején Budapesten (fotó: Jetphotos/Szabó András)

Source