Vasútfelújítási program: Mészáros Lőrincék már kaptak is egy 13 milliárdos megbízást

Bár a 80-as vasútvonalon dolgozó kivitelezőt nevét nem közölték, a szerződéslistában szerepel a felcsúti milliárdos tulajdonában lévő V-Híd neve.

Vasútfelújítási program: Mészáros Lőrincék már kaptak is egy 13 milliárdos megbízást

Mészáros Lőrinc egyik érdekeltsége, a V-Híd Zrt. nyerte meg azt a beszerzést, amellyel a Mezőkeresztes-Mezőnyárád-Emőd bal vágány és a Nyékládháza-Miskolc rendező pályaudvar bal vágány átépítésére keresett kivitelezőket a MÁV egyik leányvállalata nyáron. Ugyan az állami tulajdonú cégnek nem kellett közbeszerzést kiírnia, egy hozzáértő olvasónk már a felhívásból megállapította, hogy olyan feltételeket határoztak meg, amelyekkel eléggé leszűkítették a jelentkezők körét. A felhívásra végül 3 cég jelentkezett, és Mészárosék vállalkozása lett a nyertes. A MÁV szerint ez a beruházás már része a Lázár János által meghirdetett 5 pontos akciótervnek.

„Szeptemberben megkezdődött a Miskolc és Mezőkeresztes-Mezőnyárád állomás közötti vasúti pálya felújítása. A mintegy 27 kilométernyi teljes szakaszon két ütemben, éjjel-nappal dolgoznak a szakemberek és a munkagépek, berendezések” – jelentette be a MÁV a napokban. Hozzátették, bár a beruházás még teljes egészében a MÁV saját forrásaiból valósul meg, „tartalmi értelemben már része az Építési és Közlekedési Minisztérium által meghirdetett 5 pontos akcióterv infrastruktúra-felújítási fejezetének.”

A közlemény szerint az elkövetkező hetekben Miskolc-Rendező pályaudvar és Nyékládháza, valamint Nyékládháza és Emőd között újítják fel a bal vágányt, miután a Nyékládháza és Miskolc közötti szakaszra tervezett munkálatok jelentős hányadával már végeztek. Azt, hogy ki a kivitelező, a MÁV nem említette.

Megírták ugyanakkor, hogy a hatalmas munkában részt vett egy „210 tonnás – Európában is ritkaságnak számító – korszerű SMD felépítménycserélő óriás géplánc”, amellyel 9 nap alatt cserélte a kivitelező az ún. felépítményt, azaz a síneket és a vasbetonaljakat. Aki jártas a szakmában (vagy nagyon figyelmesen olvas híreket), már ebből az egy mondatból is kitalálhatja, hogy mely cég lehet a kivitelező.

Ebből a gépből ugyanis csak néhány darab van Európában, és ebből egy a Mészáros Lőrinc féle V-Híd Zrt. tulajdonában áll.

Az állami vasúttársaság honlapjára feltöltött szerződések listájában pedig valóban az szerepel, hogy érintett vonalon a V-Híd Zrt. végzi a felújítást.

A céggel 13,4 milliárdos megállapodást kötöttek a 80-as vasútvonal felújítási munkálataira a megjelölt szakaszokon. A kivitelezés teljes költsége mintegy 18 milliárd forint, amit a MÁV saját forrásból fedez.

Európai ritkaság magyar síneken

210 tonnás, SMD-80-as típusú vágányépítő és átépítő géplánc állt munkába május 9-től a Szeged-Röszke vonalon. A 13 kilométernyi pálya felújítását hatékonyabbá és gyorsabbá tevő munkagép műszakonként akár 1,5-2 kilométernyi vágányt képes átépíteni. A tervek szerint a vágányok, váltók és a szükséges építmények elkészültét követően, augusztus elejétől már megindulhat a tehervonatok közlekedése Szeged, Röszke és Szabadka között.

Posted by MÁV on Friday 13 May 2022

 

Aki esetleg keresné a kivitelezéssel kapcsolatos közbeszerzési eljárás részleteit, ne tegye. Az ugyanis nem volt.

Ahogy arról nemrég beszámoltunk, a MÁV leányvállalata, a MÁV FKG Felépítménykarbantartó és Gépjavító Kft. a saját álláspontja szerint nem minősül olyan szervezetnek, amelynek kötelező lenne közbeszerzést kiírnia – annak ellenére sem, hogy (közvetetten) kizárólagos állami tulajdonban áll. Így pedig saját hatáskörben döntheti el, hogy egy adott beszerzést közbeszerzésként bonyolít le vagy pedig egyszerű ajánlatkéréssel, mint bármelyik magáncég.

A MÁV FKG ebben az esetben is úgy döntött, hogy nem ír ki tendert a sokmilliárdos munkára, csak árajánlatokat kér be az érdeklődő társaságoktól.

Megkeresésünkre a MÁV elmondta, hogy a felhívásra végül 3 cég jelentkezett: a Swietelsky Vasúttechnika Kft., a Strabag Vasútépítő Kft. és a V-Híd Zrt. Utóbbi lett a befutó.

A jelentkezésnek egyébként többek között feltétele volt, hogy a pályázó rendelkezzen legalább 20 km (egy szerződésből származó) MÁV-hálózaton, vasúti forgalom fenntartása mellett kétvágányú vasúti pályán végzett tevékenységről szóló referenciával, és legalább 1 db vágányépítő géplánccal (mely együtemű vágány átépítésére alkalmas), illetve legalább 20 db vasúti aljszállító kocsival.

A nyertes V-Híd Zrt.– amely tíz éve még nem is létezett – 2023-ban 168,5 milliárd forintos forgalmat bonyolított, és közel 51 milliárdos adózott eredményt ért el. A profitot egy az egyben ki is vette a cég tulajdonosa, Mészáros Lőrinc.

A felcsúti milliárdos kezében lévő vállalat szinte teljesen állami és uniós megrendelésekből él. A V-Híd nyerte többek között a Déli Körvasút megépítését nettó 338 milliárd forintért, kapott egy nettó 127 milliárd forintos megbízást (a Strabaggal közösen) a Békéscsaba és Lőkösháza közötti vasúti szakaszra felújítására is, de szintén vele kötött szerződést a MÁV pályaépítési munkákra a Rákosrendező állomáson 715 millió forintért.

800 milliárdos vasútfejlesztés – részben hitelből

Mészáros Lőrinc vasútépítő cégének várhatóan a jövőben is lesznek hasonló megbízásai. Lázár János építési és közlekedési miniszter ugyanis nemrég a Facebookon jelentette be, hogy megkezdődhet az augusztusban meghirdetett 5 pontos közlekedési akcióterv egyik legfontosabb elemének, a vasútipálya-felújításoknak a megvalósítása.

Lázár János

Lázár János építési és közlekedési miniszter (fotó: Lázár/Facebook)

„A 800 milliárd forintos infrastruktúrafejlesztési program egyik felét Magyarország kormánya biztosítja,

a másik felét pedig az Európai Beruházási Bank (EIB) hiteléből finanszírozzák majd.

Ez szerves része annak az 1200 milliárdos, 10 éves vasútfejlesztési csomagnak, amely a magyar kötöttpályás közlekedés komplex megújítását célozza” – tette hozzá Lázár.  A miniszter ígérete szerint az első ütemben közel félezer kilométernyi vasúti pályát újítanak meg: 119 kilométeren felszámolják a lassújeleket, 490 kilométernyi pályát pedig „a legkorszerűbb, központi forgalomirányítás alá helyezik”.

Lázár szerint a nemzeti forrás rendelkezésre áll, így amint megérkezik a pozitív válasz az EIB-ből, azonnal hozzákezdenek a munkákhoz.

Katus Eszter

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Szijjártó Péter és Mészáros Lőrinc a 45 méter hosszú vasútépítő szerkezetet ünnepélyes átadásán (fotó: a külügyminiszter Facebook oldala)

Source