Ismét Balásy cégei nyerték Schmidt Mária alapítványának kommunikációs tenderét
A kormányközeli Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Alapítványának félmilliárdos megbízását a kormányközeli New Land Media és Lounge Design kapta.
Nem történt meglepetés a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Alapítványának kommunikációs tenderén. Ahogy korábban, úgy most is Balásy Gyula cégei, a New Land Media Kft. és a Lounge Design Szolgáltató Kft. nyerte a félmilliárd forintos megbízást. Ezt már a kiírás pillanatában is szinte biztosra lehetett mondani.
Ahogy azt tavaly októberben megírtuk, média és kommunikációs szolgáltatások beszerzésére írt ki közbeszerzési eljárást a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Alapítvány. Az érdeklődők november 11-ig tehettek ajánlatot, de már akkor jeleztük, hogy nagy meglepetésekre aligha kell számítani. Az Alapítvány korábbi, 2019-es és 2021-es kommunikációs tendereit ugyanis a kormánypropagandából gazdagodó fideszes vállalkozó, Balásy Gyula cégei, a New Land Media Kft. és a Lounge Design Kft. nyerték – és nagy eséllyel ezúttal is ők lehetnek a befutók.
Ezt főként arra alapoztuk, hogy a 2021-es kiírás alkalmassági feltételei szinte teljesen megegyeztek a mostani felhívásban szereplő követelményekkel.
A felhívásra azok a cégek jelentkezhettek, amelyeknek az előző három évben a nettó árbevétele elérte az 500 millió forintot, és a közbeszerzés tárgyából származó árbevétele a nettó 375 millió forintot. De a vállalkozásoknak többek között rendelkezniük kellett legalább egy 2 hónapos időtartamú, kulturális intézmény rendezvényével kapcsolatos tájékoztató médiakampány tervezésére és megvalósítására vonatkozó referenciával, továbbá legalább 1 fő médiatervező/vásárló, 1 fő stratégiai tervező, 1 fő tervezőgrafikus és 1 fő PPC manager szakemberrel, akiknek legalább 3 év szakmai tapasztalatuk van.
Egyebek mellett előírás volt az is, hogy az ajánlattevőnek legyen MSZ EN ISO9001 és ISO/IEC 27001 tanúsítványa (vagy ezzel egyenértékű minőségbiztosítási dokumentuma), vagy épp a munkához szükséges szoftvere, illetve hozzáférése különböző adatbázisokhoz. A jelentkezőknek 1,5 millió forintos ajánlati biztosítékot is be kell fizetniük.
Az EKR-be feltöltött dokumentumok szerint mindössze két cég tett ajánlatot: a bormarketingért felelős kormánybiztos Rókusfalvy Pál érdekeltsége, a Roxer Kommunikációs Ügynökség Kft., valamint Balásy Gyula két cége, a New Land Media Kft. és a Lounge Design Szolgáltató Kft. közösen.
Balásy cégei lettek a befutók, miután olcsóbb ajánlatot adtak.
A nyertes cégek feladata lesz az Alapítvány tevékenységéhez kapcsolódó megyei és országos napilapokban, heti, kétheti és havi lapokban, közterületi hirdetési felületeken, elektronikus médiumokban (helyi, országos tv-, rádió csatornák) és online hirdetési felületeken való megjelenés és a kapcsolódó szolgáltatások elvégzése.
Kormányközelben
A Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Alapítvány – amit 1999-ben az első Orbán-kormány hozott létre – „gondoskodik a magyar és közép-kelet-európai történelem, politika és társadalom tényeinek kutatásáról és elemzéséről, különös tekintettel az 1917-től napjainkig terjedő időszakra, a diktatúrák történetére és a magyarországi viszonyokra”.
Az alapítvány rendszeresen kap juttatást az államtól hol milliárdos költségvetési támogatás, hol ingatlan formájában.
Az alapítványt vezető Schmidt Mária jó kapcsolatot ápol Orbán Viktorral,
(például a lányának az adriai villájában nyaralt tavaly a miniszterelnök), de többek között ő a Terror Háza Múzeum főigazgatója, valamint a XX. Század Intézet és a XXI. Század Intézet főigazgatója is.
De a két nyertes cég is közel áll a tűzhöz. Tulajdonosuk a Fidesz-kormánnyal jó kapcsolatot ápoló Balásy Gyula. Az 1979-es születésű Balásy 2004-ben alapította meg a Lounge Design Kft.-t, és már 2005-ben, az első nemzeti konzultáció idején dolgozott a Fidesznek.
2009-ben a józsefvárosi időközi választásokon az ő cége felelt Kocsis Máté kampányáért, majd a 2010-es önkormányzati választásokon már több városban is segítette a pártot. A Fidesz 2010-es országgyűlési választási győzelme után Balásy cégei folyamatos nyertesei lettek a kormányzati reklámmegrendeléseknek.
2018-tól kezdődően a New Land Media és a Lounge Design monopolhelyzetbe került az állami kommunikációs piacon.
Az ő nevükhöz fűződik a kék plakátos kampányok lebonyolítása is, amelyekre 2016 és 2022 között összesen 197 milliárd forint közpénzt költött el a kormány.
A két cég bevételeinek jelentős része főként a Rogán Antal felügyelte Nemzeti Kommunikációs Hivatal származik. Ahogy azt tavaly megírtuk, az ekr.gov.hu-ra feltöltött hirdetmények alapján a New Land Media Kft. és a Lounge Design Kft. összesen 293,7 milliárd forint értékű állami megbízást nyert el az elmúlt években.
Katus Eszter
Nyitókép: Schmidt Mária (b), Orbán Viktor és Balogh Zoltán (j) 2015-ben. Fotó: Facebook