Miért használja mindenki nagyanyja ugyanazt a sütis dobozt varrókészletnek?

A te mamád is kék dán kekszes dobozban tartja a csetreszeit? Talán te is? A Royal Dansk kerek fémdobozának újrafelhasználása mégsem magyar, hanem igazi globális jelenség 1966 óta.

Miért használja mindenki nagyanyja ugyanazt a sütis dobozt varrókészletnek?

  • Fogadjunk, hogy van olyan rokonod, aki dán kekszes dobozban tartja a varrókészletét/gombjait/fényképeit.
  • De ez nem jellegzetes magyar szokás, hanem globális jelenség.
  • Ács Berta gyakornok cikke.

Hatévesen engem is mellbe vágott a felismerés, amikor rájöttem hogy feleslegesen másztam meg nagyanyáméknál a koloniál bútort, mert a megkaparintott kék fém dobozban vajas keksz helyett cérna és gombok voltak. Bár anno én ezt a személyem ellen irányuló sorscsapásnak éltem meg a tálalószekrény tetején, úgy tűnik a doboz az összes kontinensen csúfos tréfát űz gyerekek generációival. Mára a gyermeki csalódás univerzális jelképévé vált a Royal Dansk nevű dán vajas sütemény doboza.

Hogyan jutottunk el idáig?

A bádoglemezből készült dobozok a 18. században terjedtek el a háztartásokban, ahol elsősorban az élelmiszerek patkányoktól, molyoktól és más kártevőktől való megvédésére szolgáltak. A süteményeket korábban jellemzően zsírpapírral bélelt papírdobozokban árulták, a fém süteményes doboz az ipari tömegtermelés innovációja volt.

A huszadik századi háborús idők nélkülözésében az emberek rászorultak az újrahasznosításra, ezért a fémdobozos sütemény ekkor már dupla ajándéknak számított. Már az első világháború idején gyakorivá vált a sütisdobozok varrókészletként való felhasználása. A Royal Dansk csak 1966-ban dobta piacra süteményeit a mára ikonikussá vált királykék, kerek fémdobozban. Az igényes műanyag ételtárolók elterjedése előtt kevés, a középosztály számára is megengedhető árú terméknek volt jó minőségű doboza, ezért a Royal Dansk kiemelkedően jól záródó csomagolása háztartási alappá vált. A doboz népszerűségében nem csak megfizethető minősége, hanem klasszikus, a vevők számára elegánsnak érzett megjelenése is közrejátszott. A kidobáshoz túl dekoratív volt, szinte nemességet idéző hangulata imponált a hétköznapi felhasználóknak.

A Royal Dansk céget 1966-ban Helsingoerben alapították, ahol kekszeiket a dán hagyományok alapján készítették. A jellegzetes dobozon a Funen szigeti Hjemstavnsgaard nevű farmház látható. A cég évente 25 ezer tonna kristálycukorral megszórt vajaskekszet gyárt le, de ők is tudják hogy terméküknek inkább a csomagolása adott különös jelentőséget. A Royal Dansk szóvivője azt nyilatkozta, büszkék arra, hogy családok generációi osztoznak a dobozhoz köthető emlékeken. A többek közt a Nutellát, a Kinder termékeket és a Tic Tacot forgalmazó olasz Ferrero 2019-ben 300 millió dollárért vásárolta fel a vállalatot. A Royal Dansknek ma már van irodája Dánián kívül Amerikában, Kínában és Dél-Afrikában is, ami részben megmagyarázza a termék széleskörű elterjedtségét.

Bár nem csak a Royal Dansk dobozát szoktuk eredeti funkciójától eltérő célra használni (gondoljunk csak a Carte D’Or-os dobozban tartott pörköltre ) messze ez a legglobálisabb példa. Úgy tűnik mindenki azt feltételezi, hogy a doboz újrahasználása a saját női felmenőinek pillanatnyi véletlenszerű döntése volt, pedig a jelenség minden kontinensen jelen van. Az Atlas Obscura nevű felhasználói tartalmakra épülő amerikai magazin arra kérte olvasóit, küldjék el nekik fotón az ő családjukban mit tartanak a Royal Dansk sütis dobozaiban. A felhívásra 250-en reagáltak a világ minden tájáról, olyan országokból is, ahol nem is forgalmazzák a terméket. 100 kép érkezett varrókészletekről, ez bizonyult messze a legelterjedtebb felhasználási módnak. Szoros második lett a gombgyűjtemény. Ezek sokszor több generáció extra gombjait rejtették, megőrizve egy dinasztia ruházkodási történelmét.